Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTuithof, Hanneke
dc.contributor.authorHoven, Jordi van den
dc.date.accessioned2024-11-11T00:02:27Z
dc.date.available2024-11-11T00:02:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48131
dc.description.abstractDeze masterscriptie is een ontwerponderzoek met als doel een educatief product over gastarbeiders te ontwikkelen dat contextualiseren bij havo en vwo-leerlingen moet stimuleren. In dit ontwerponderzoek zal een opdracht ontworpen worden die zal bijdragen aan de oplossing van twee onderwijsproblemen die centraal staan in deze masterscriptie: het feit dat leerlingen moeite hebben met historisch contextualiseren binnen het vak geschiedenis en dat er een duidelijk beeld van de gastarbeiders mist. Op basis van deze twee problemen is de volgende hoofdvraag geformuleerd: Aan welke ontwerpcriteria moet een educatief product over gastarbeiders die sinds de jaren 1960 naar Nederland kwamen voldoen om leerlingen van havo-vwo bovenbouwklassen te leren contextualiseren? Om deze vraag te beantwoorden zal er een educatief product ontworpen worden. Vooraf aan de ontwerpfase heeft er een literair en theoretisch vooronderzoek plaatsgevonden. In dit vooronderzoek is het belang van contextualiseren als historische vaardigheid binnen het Nederlands geschiedenisonderwijs uiteengezet en hoe activerende didactiek met de bijbehorende werkvormen hieraan kan bijdragen. Daarnaast is er gekeken naar de historiografie van het casusonderwerp, namelijk de gastarbeiders die sinds de 1960 naar Nederland kwamen. Op basis van dit vooronderzoek zijn acht ontwerpcriteria opgesteld voor het ontwerpen van een educatief product. Aansluitend op het vooronderzoek zal het product tijdens de ontwerpfase in vier rondes meermaals ontworpen, geëvalueerd en bijgesteld worden. Per ronde zal er een andere methode gebruikt worden en een andere groep benaderd worden om het ontwerp te testen. Uit deze evaluatierondes is feedback ontvangen vanuit experts, leerlingen en docenten(-in-opleiding). In de conclusie wordt het idee om allerlei soorten casussen te gebruiken bij Mysterie-werkvormen aangemoedigd om zo ook deze werkvorm in te kunnen zetten bij historische onderwerpen die gevoelig liggen. Verder wordt het belang om bronnen en persoonlijke verhalen van gastarbeiders te verzamelen benadrukt. Als deze bronnen en verhalen bewaard en gepubliceerd worden is er meer informatie om te gebruiken voor werkvormen, kan er beter gecontextualiseerd worden en zijn er meer mogelijkheden voor het voeren van een dialoog. Een vervolgonderzoek kan hieraan bijdragen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDeze masterscriptie is een ontwerponderzoek met als doel een educatief product over gastarbeiders te ontwikkelen dat contextualiseren bij havo en vwo-leerlingen moet stimuleren. In dit ontwerponderzoek zal een opdracht ontworpen worden die zal bijdragen aan de oplossing van twee onderwijsproblemen die centraal staan in deze masterscriptie: het feit dat leerlingen moeite hebben met historisch contextualiseren binnen het vak geschiedenis en dat er een duidelijk beeld van de gastarbeiders mist.
dc.titleZe vroegen arbeid, er kwamen mensen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscontextualiseren; gastarbeiders; ontwerponderzoek
dc.subject.courseuuGeschiedenis: educatie en communicatie
dc.thesis.id40916


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record