Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRomijn, Bodine
dc.contributor.authorZwiers, Julia
dc.date.accessioned2024-11-07T01:03:59Z
dc.date.available2024-11-07T01:03:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/48101
dc.description.abstractHet aantal kinderen met extra zorgbehoeften op de Nederlandse peutergroepen is toegenomen. Daarom is het belangrijk om te kijken of het aantal zorgkinderen op de groep invloed heeft op de emotionele kwaliteit en het welbevinden van de peuters. In huidig onderzoek is er gekeken naar de relatie tussen emotionele kwaliteit en welbevinden op de peutergroepen en of dit verband wordt gemodereerd door groepssamenstelling (het aantal zorgkinderen op de groepen). De steekproef bestaat uit 52 Nederlandse peutergroepen. Op basis van eerder onderzoek wordt er een positieve relatie tussen emotionele kwaliteit en welbevinden verwacht. Voor de rol van de moderator is geen eenduidige verwachting. Aan de hand van een multipele regressieanalyse is het moderatiemodel onderzocht. De resultaten laten geen significant verband zien tussen emotionele kwaliteit en welbevinden. Daarnaast is er geen sprake van moderatie door de variabele groepssamenstelling. Meer onderzoek is nodig voor het verkrijgen van nauwkeurige resultaten en voor het opstellen van implicaties voor de Nederlandse peuteropvang.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.titleHet verband tussen emotionele kwaliteit en welbevinden en de modererende rol van de groepssamenstelling op de Nederlandse peutergroepen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEarly Childhood Education and Care, toddlers, wellbeing, emotional quality, group composition
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id40855


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record