Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPander Maat, H.L.W.
dc.contributor.authorRoelofs, Amber
dc.date.accessioned2022-02-08T01:01:03Z
dc.date.available2022-02-08T01:01:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/479
dc.description.abstractRedacties van landelijke kranten worden dagelijks overladen met persberichten die zij onder andere ontvangen van pr-bureaus. Over het algemeen versturen pr-bureaus hetzelfde persbericht naar alle landelijke kranten. Hoewel kranten vaak aandacht besteden aan hetzelfde nieuws, doet elke krant dit op zijn eigen manier. Zo richten zij zich op een andere doelgroep, gebruiken zij een andere invalshoeken en is het tekstcomplexiteitsniveau verschillend (Boukes & Vliegenthart, 2017a). Pr-bureau Bijl PR is benieuwd of de persberichten die zij namens klanten versturen, efficiënter zijn wanneer deze volledig aansluiten bij de krant waar het persbericht naar wordt verstuurd. Zowel in de volksmond als in de wetenschappelijke literatuur wordt onderscheid gemaakt tussen populaire- en kwaliteitskranten (Bakker & Scholten, 2009). Deze twee typen kranten maken gebruik van andere nieuwsframes in hun berichtgeving (Boukes, Jones & Vliegenthart, 2020). Bij kwaliteitskranten gaat het om de nieuwsframes conflict, impact-en-relevantie, elite- actoren en continuïteit. Bij populaire kranten gaat het om de nieuwsframes personificatie, negativiteit en nabijheid. In dit onderzoek is achterhaald of deze nieuwsframes ook gebruikt kunnen worden om een persbericht op verschillende manieren te presenteren en daarmee waardevoller te maken voor deze twee typen kranten. Hiervoor zijn eerst twee verkennende studies uitgevoerd. Aan de hand daarvan is een experiment opgezet waarin persberichten met verschillende nieuwsframes zijn voorgelegd aan journalisten. In deze persberichten is gebruik gemaakt van het impact-en-relevantieframe, het personificatieframe en het elite-actorenframe. Er is gekeken naar de effecten van de nieuwsframes op de beoordelingen van de journalisten van beide typen kranten op de afhankelijke variabelen: aantrekkelijkheid, begrijpelijkheid, aansluiting bij krant, overname-intentie en mate van aanpassing. Dit onderzoek toont aan dat nieuwsframes gebruikt kunnen worden om een persbericht waardevoller te maken voor populaire- en kwaliteitskranten. Het toevoegen van een personificatieframe in de vorm van een persoonlijk verhaal, zorgt er namelijk voor dat het persbericht waardevoller is voor journalisten van populaire kranten. Ook het elite-actorenframe zorgt ervoor dat journalisten van populaire kranten het persbericht op sommige afhankelijke variabelen hoger beoordelen dan journalisten van kwaliteitskranten. Een persbericht met een impact-en-relevantieframe wordt begrijpelijker gevonden door journalisten van kwaliteitskranten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectEen onderzoek naar de vraag of persberichten efficiënter zijn wanneer deze volledig aansluiten bij de krant waar het persbericht naar wordt verstuurd.
dc.titleNieuwsframes in persberichten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPersberichten, nieuwsframes, kranten, pr-bureau
dc.subject.courseuuCommunicatie en Organisatie
dc.thesis.id2163


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record