Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVan Eijnatten, prof. J.
dc.contributor.authorHoman, A.M.
dc.date.accessioned2010-07-21T17:02:48Z
dc.date.available2010-07-21
dc.date.available2010-07-21T17:02:48Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4790
dc.description.abstractDe belangrijkste vraag die aan het onderzoek ten grondslag ligt is hoe en vanaf wanneer het effect waarneembaar is van (wettelijke) regels in geneesmiddelenadvertenties in Amersfoortse kranten in de periode 1850-1950. Aan deze vraag ligt het spanningsveld tussen de democratie en het kapitalisme ten grondslag. In een kapitalistische democratie heeft de overheid te maken met het stimuleren en beschermen van verschillende groepen mensen. Aan de ene kant staat de consument en aan de andere de producent. Het is de vraag waar de prioriteit van de overheid ligt: bij het beschermen van de consument of het beschermen van de markt, aangezien ze van beide afhankelijk is.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1305600 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleBelofte maakt schuld. De regulering van geneesmiddelenadvertenties in Amersfoortse kranten van 1850 tot 1950.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsreclame, advertentie, kapitalisme, democratie, regulering, wetgeving, geneesmiddelenadvertentie, economie, kranten, Amersfoortsche Courant, Holloway, Pink Pillen, 1850-1950
dc.subject.courseuuGeschiedenis van Politiek en Cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record