Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHam, Laurens
dc.contributor.authorVliet, Lenneke van
dc.date.accessioned2024-09-16T23:02:54Z
dc.date.available2024-09-16T23:02:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/47789
dc.description.abstractDit is een onderzoek naar genderrepresentatie in songteksten van Acda en De Munnik. Met behulp van een eerste, thematische analyse bepaal ik een corpus voor close reading. In mijn tweede analyse begin ik met het analyseren van vijftien liedteksten van Acda en De Munnik op woordniveau. Hieruit blijkt dat er voor vrouwen vaker woorden met een positieve connotatie worden gebruikt. Daarnaast vindt er veel projectie plaats in de teksten en krijgen vrouwen vaker dan mannen een passieve rol toebedeeld. In het tweede deel van mijn tweede analyse deconstrueer ik door middel van een close reading welke gendergerelateerde structuren kunnen worden aangewezen in de liedteksten van Acda en De Munnik. Ik laat zien dat veel van die structuren niet meteen aan de oppervlakte zichtbaar zijn. In de teksten zet de man zichzelf vaak neer als een sterke, betrouwbare man die ook nederig kan zijn en zijn fouten toe durft te geven. De vrouw heeft daarin twee verschillende rollen. Aan de ene kant is ze een soort muze, die lief en mooi is en van wie de man veel houdt. Aan de andere kant is ze in veel situaties verantwoordelijk voor het leed van de man. Dit onderzoek wijst uit dat de onderliggende structuren in de teksten een ander beeld geven. De man wil graag de controle houden, ontwijkt zijn verantwoordelijkheid, is egocentrisch en projecteert veel van zijn binnenwereld op de werkelijkheid. De vrouw speelt eigenlijk een hele passieve rol. Op het moment dat er dingen mis dreigen te gaan krijgt de vrouw opeens een actieve rol. Hierdoor lijken de verantwoordelijkheid en de controle grotendeels bij haar te liggen op het moment dat er dingen fout gaan.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDeze scriptie onderzoekt de genderverhoudingen in liedteksten van Acda en de Munnik met behulp van het deconstructieve gedachtegoed van Jacques Derrida.
dc.titleFlarden van teksten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAcda en de Munnik; Nederlandstalige muziek; deconstructie; genderverhoudingen; kleinkunst; mannelijkheid; vrouwelijkheid; popmuziek
dc.subject.courseuuNeerlandistiek
dc.thesis.id39341


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record