Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOttenheijm, Eric
dc.contributor.authorFliert, Heleen van de
dc.date.accessioned2024-09-02T23:04:43Z
dc.date.available2024-09-02T23:04:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/47645
dc.description.abstractDeze masterscriptie onderzoekt de verhouding tussen autobiografische bekeringsverhalen van joodse mannen en vrouwen, die voor en na de Holocaust protestants christen werden, en de representatie van joden en hun positie binnen de protestantse wereld. De studie maakt gebruik van een discoursanalyse waarbij tijdsperioden en gender een rol spelen. De bekeringen zijn ingedeeld volgens de vier categorieën van Marc David Bear. Voor de Holocaust bevinden Solomon Duijtsch, Sara Diamant en Eliëzer van Praag zich in de categorie transformatie, waarbij ze expliciet afstand nemen van hun joodse identiteit. Ernest Cassutto en Johanna-Ruth Dobschiner, die de Holocaust meemaakten, behouden echter hun joodse identiteit na hun bekering, wat wijst op een syncretisme, hoewel dit niet volledig binnen Bears categorieën past. De autobiografieën laten een sterk christelijk discours zien over het jodendom, waarbij joden vaak negatief worden afgebeeld, zoals te zien bij Duijtsch, Van Praag en Diamant. Cassutto bevat dit element niet. Het christelijke discours, inclusief een Christocentrische lezing van het Oude Testament en antipapisme, is sterk aanwezig, vooral in oudere autobiografieën. De werken bevatten anti-judaïstische elementen, maar voldoen niet aan de definitie van antisemitisme van Schäfer. Hoewel joodse rituelen bekritiseerd worden, blijven de beschuldigingen theologisch gemotiveerd en wordt antisemitisme zelf vaak afgewezen. De autobiografieën tonen hoe bekeerlingen hun identiteit reconstrueren in relatie tot zowel het jodendom als het christendom, waarbij sommige afstand nemen van hun joodse identiteit. Gender speelt een rol: mannen bekritiseren het jodendom vaker expliciet, terwijl vrouwen een neutralere toon aanhouden. Vrouwen roepen op tot bekering voor eigen bestwil, terwijl mannen de nadruk leggen op de blindheid van joden. Conclusie: Autobiografische bekeringsverhalen van joodse bekeerlingen voor en na de Holocaust schetsen een kritisch beeld van het jodendom binnen de protestantse wereld, waarbij tijdsperiode en gender invloed hebben op de mate van afstandname van het jodendom.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDe scriptie vormt een analyse van verschillende autobiografische bekeringsverhalen van joodse mensen die zich hebben bekeerd tot het protestants christendom. De focus ligt hierbij op het beeld dat middels deze verhalen van het jodendom wordt geschetst.
dc.titleAutobiografisch Anti-Judaïsme?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuReligie en Samenleving
dc.thesis.id38675


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record