Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMeuwissen, Daantje
dc.contributor.authorWeele, Cassandra van
dc.date.accessioned2024-09-01T23:02:32Z
dc.date.available2024-09-01T23:02:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/47613
dc.description.abstractJheronimus Bosch (ca. 1450 - 1516) staat bekend als een van de meest ondoorgrondelijke kunstenaars uit de kunstgeschiedenis, en deze reputatie is niet onverdiend. Om de iconografie en symboliek van het werk van Bosch te kunnen verklaren, is het noodzakelijk om naast kunstgeschiedenis ook geschiedkunde, cultuurgeschiedenis, taalkunde en literatuurgeschiedenis te betrekken. Deze scriptie gaat in op waar Jheronimus Bosch de bronnen voor zijn iconografie en symboliek vond, hoe hij deze bronnen in zijn werk gebruikte en muteerde, en hoe een holistische, cultuurhistorische benadering ons helpt om deze vragen te beantwoorden. Deze scriptie gaat specifiek in op de iconografie en symboliek van de figuur van de Marskramer, een terugkerende figuur uit de werken van Jeroen Bosch die voorkomt op de buitenpanelen van de Marskramertriptiek in het Museum Boijmans van Beuningen, en de Hooiwagentriptiek in het Museo Nacional del Prado.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoEN
dc.subjectOnderzoek naar de bronnen voor de iconografie van het werk van Jheronimus Bosch (ca. 1450 - 1516), met beschouwing van de noodzaak van het samengaan van kunsthistorisch en cultuurhistorisch onderzoek voor het doorgronden van het werk van Bosch.
dc.titleWeele 150748 - The Pedlar of Many Names - On the sources for the iconography of the works of Jheronimus Bosch (ca. 1450 - 1516) in late medieval art and culture
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsIconografie; Interdisciplinariteit; Jeroen Bosch
dc.subject.courseuuArt History
dc.thesis.id35871


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record