dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Clippel, K. de | |
dc.contributor.author | Vlies, R.P.F.M. van der | |
dc.date.accessioned | 2010-07-09T17:00:23Z | |
dc.date.available | 2010-07-09 | |
dc.date.available | 2010-07-09T17:00:23Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4689 | |
dc.description.abstract | Na de herovering van Antwerpen door Parma in 1585 verdwijnt het calvinistische iconoclasme. Er komt een 'renaissance' op gang van het katholieke geloof in de kerkelijke schilderkunst. De contrareformatie kan in Antwerpen krachtig worden geïntroduceerd. De toeschouwer moest worden overtuigd van het ware geloof. Het Concilie van Trente had globale richtlijnen gegeven voor het maken van kerkelijke kunst die in latere gehouden Synodes zou worden uitgewerkt. Kunstenaars krijgen opdracht tot het maken van deze nieuwe kerkelijke kunst om de vernietiging van het iconoclasme uit te wissen.
De probleemstelling is, op welke manier dit nieuwe elan tot uiting komt in de kerkelijke schilderkunst in Antwerpen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 5092352 bytes | |
dc.format.mimetype | application/msword | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De invloed van de contrareformatie op de kerkelijke schilderkunst in Antwerpen circa 1585-1650 | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Antwerpen, iconoclasme, Concilie van Trente, Cotrareformatie, Molanus, Paleotti, nieuwe kerkelijke schilderkunst, Rubens | |
dc.subject.courseuu | Beeldende Kunst tot 1850 | |