Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorClippel, K. de
dc.contributor.authorVlies, R.P.F.M. van der
dc.date.accessioned2010-07-09T17:00:23Z
dc.date.available2010-07-09
dc.date.available2010-07-09T17:00:23Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4689
dc.description.abstractNa de herovering van Antwerpen door Parma in 1585 verdwijnt het calvinistische iconoclasme. Er komt een 'renaissance' op gang van het katholieke geloof in de kerkelijke schilderkunst. De contrareformatie kan in Antwerpen krachtig worden geïntroduceerd. De toeschouwer moest worden overtuigd van het ware geloof. Het Concilie van Trente had globale richtlijnen gegeven voor het maken van kerkelijke kunst die in latere gehouden Synodes zou worden uitgewerkt. Kunstenaars krijgen opdracht tot het maken van deze nieuwe kerkelijke kunst om de vernietiging van het iconoclasme uit te wissen. De probleemstelling is, op welke manier dit nieuwe elan tot uiting komt in de kerkelijke schilderkunst in Antwerpen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent5092352 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van de contrareformatie op de kerkelijke schilderkunst in Antwerpen circa 1585-1650
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAntwerpen, iconoclasme, Concilie van Trente, Cotrareformatie, Molanus, Paleotti, nieuwe kerkelijke schilderkunst, Rubens
dc.subject.courseuuBeeldende Kunst tot 1850


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record