Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWilts, A.S.
dc.contributor.authorJansen, Sanne
dc.date.accessioned2024-05-03T23:03:05Z
dc.date.available2024-05-03T23:03:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/46365
dc.description.abstractOp 30 november 2022 is er een nieuwe vorm van kunstmatige intelligentie op de markt gekomen; ChatGPT. Deze chatbot, die in staat is om teksten te genereren die ogen alsof ze door mensen zijn geschreven, veroorzaakt momenteel veel ophef binnen het onderwijs. Zo zijn er enerzijds mensen die van mening zijn dat de AI-chatbot een kans is voor het onderwijs, terwijl er anderzijds mensen zij die het meer als een dreiging ervaren en het gebruik willen verbieden. Het probleem hierbij is dat het verbieden van ChatGPT geen mogelijkheid lijkt te zijn. Controle op het gebruik is namelijk niet na te leven is. Vandaar dat het belangrijk is om een beter beeld te krijgen van de impact van ChatGPT om met nieuwe ideeën te komen voor het effectief inspelen op de komst van de AI-innovatie. Hiervoor is het belangrijk om een beeld te krijgen van hoe studenten en docenten ervaren dat ChatGPT inspeelt op de kennisverwerving van studenten en op de kennistoetsing, als twee belangrijke elementen binnen het onderwijs. Tevens is het belangrijk om een begrip te krijgen van hoe experts aan de hand van deze inzichten van studenten en docenten denken dat de didactiek, ofwel onderwijsstrategieën, rondom ChatGPT het best kunnen worden vormgegeven op de korte en lange termijn. De vraag die in het huidige onderzoek is beantwoord, luidt dan ook: “Hoe ervaren de studenten, docenten en AI-experts binnen de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie aan de Universiteit Utrecht de impact van ChatGPT op de kennisverwerving, kennistoetsing en didactiek?” Om deze onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden, is er allereerst een literatuurstudie uitgevoerd, waarna er interviews zijn afgenomen. In de literatuurstudie is geprobeerd een breder begrip te krijgen van de kernconcepten kennisverwerving, kennistoetsing en didactiek, terwijl in de interviews is geprobeerd om met behulp van deze kernconcepten een begrip te krijgen van hoe studenten, docenten en experts de impact van ChatGPT op het onderwijs ervaren, en hoe zij denken dat hierop zou moeten worden ingespeeld. Allereerst zijn er interviews afgenomen onder negen studenten en tien docenten binnen de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie (REBO) aan de Universiteit Utrecht. Vervolgens zijn de resultaten uit deze interviews voorgelegd aan twee onderwijsondersteunende AI-experts, waarmee een duo-interview is afgenomen. Van deze twee respondenten is er een werkzaam binnen het Centre of Academic Teaching and Learning (CAT_en een werkzaam als facultaire beleidsmedewerker AI binnen de REBO. Hierbij hebben de interviews met de studenten voornamelijk betrekking gehad op de ervaren impact van ChatGPT op de kennisverwerving, met de docenten voornamelijk op de ervaren impact van ChatGPT op de kennistoetsing, en met de experts voornamelijk op de impact van ChatGPT op de didactiek. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de impact van ChatGPT op de kennisverwerving, kennistoetsing en didactiek op verschillende manieren ervaren wordt en dat dit contextafhankelijk is. Hierbij blijkt wel dat de respondenten ervaren enigszins controle te hebben op deze impact. Zo zou de manier waarop studenten de impact van ChatGPT op de kennisverwerving ervaren afhankelijk zijn van de manier waarop zij het gebruiken en zou de manier waarop docenten de impact van ChatGPT op kennistoetsing ervaren afhankelijk zijn van de manier waarop zij hun toetsing vormgeven. Hoewel dit uitloopt in tal aan praktische aanbevelingen en wetenschappelijke aanbevelingen voor onderzoek, blijkt het volgens de experts voornamelijk belangrijk om discussie en training over, en onderzoek naar, ChatGPT te stimuleren. Zo kan uiteindelijk het beste beeld verkregen worden van hoe onderwijs- en toetsingsvormen het best vormgegeven kunnen worden om de impact van ChatGPT op het onderwijs positief te kunnen reguleren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectEen kwalitatief onderzoek naar de ervaringen met, en adviezen voor, het gebruik van ChatGPT binnen de faculteit REBO aan de Universiteit Utrecht.
dc.titleChatGPT: de vriend/vijand die hier is om te blijven
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsChatGPT; kennisverwerving; kennistoetsing; didactiek
dc.subject.courseuuCommunicatie, beleid en management
dc.thesis.id30583


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record