dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Boer, Noortje de | |
dc.contributor.author | Keizer, Robbert | |
dc.date.accessioned | 2024-02-15T14:49:09Z | |
dc.date.available | 2024-02-15T14:49:09Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/45923 | |
dc.description.abstract | De werkomgeving van leraren brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Tegen de achtergrond van een groeiend personeelstekort zien leraren hun klassen voller worden en de werkdruk toenemen. Terwijl de slagingspercentages op norm moeten blijven, vragen regeldruk en administratieve lasten veel van hun slechts beperkt beschikbare tijd. Leraren copen hiermee door te prioriteren, waardoor ze meer van hun tijd, aandacht en energie investeren in de ene leerling ten koste van de andere. Maar welke leerlingen zijn in de ogen van de leraar de investering het meeste waard? Met het in deze scriptie centraal staande onderzoek is met behulp van een 2 x 2 factorieel experimenteel survey het effect gemeten van de competentie en motivatie van leerlingen op de hulpbereidheid van leraren (N = 404). Uit de resultaten blijkt dat (1) de hulpbereidheid bij een laag competente leerling groter is dan bij een hoog competente leerling, (2) een intrinsiek gemotiveerde leerling meer hulp kan verwachten dan een extrinsiek gemotiveerde leerling, en (3) leraren de grootste hulpbereidheid tonen bij een leerling die zowel laag competent is als intrinsiek gemotiveerd. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | Een experimentele studie naar het effect van verschillen in competentie en motivatie van leerlingen op de hulpbereidheid van leraren | |
dc.title | Gelijke kansen in het onderwijs: Een experimentele studie naar het effect van verschillen in competentie en motivatie van leerlingen op de hulpbereidheid van leraren | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Publiek management | |
dc.thesis.id | 5747 | |