Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSpek, Martijn van der
dc.contributor.authorNoordhoek, Timo
dc.date.accessioned2024-02-01T01:01:39Z
dc.date.available2024-02-01T01:01:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/45875
dc.description.abstractDit onderzoek richt zich op de ervaringen van medewerkers en managers van een financiële afdeling binnen een telecommunicatiebedrijf met interventies om de genderdiversiteit in het bedrijf te bevorderen. De centrale vraag van het onderzoek luidt: ‘Welke werking hebben de interventies van het telecommunicatiebedrijf, afdeling Finance, om de genderdiversiteit te bevorderen in de beleving van managers en werknemers?’ De belangrijkste concepten die in dit onderzoek aan bod komen, zijn effectiviteit, genderbias, homosociale reproductie en ‘moral licencing’. Effectiviteit verwijst naar de kenmerken van effectieve interventies die gebruikt worden om de ervaringen van de participanten te onderzoeken. Genderbias duidt op de vooroordelen die van invloed kunnen zijn op de behandeling van werknemers op basis van hun gender. Homosociale reproductie verwijst naar het fenomeen dat mensen de neiging hebben om tijdens het aannameproces de voorkeur te geven aan kandidaten met het gelijke geslacht. Morele licentie verwijst naar het verschijnsel dat organisaties tegenvallende resultaten op het gebied van diversiteit legitimeren, door te verwijzen naar inspanningen die geleverd zijn. Het onderzoek maakt gebruik van kwalitatieve methoden, waaronder interviews en documentanalyse. De interviews zijn afgenomen bij zowel managers als medewerkers van het telecommunicatiebedrijf, om inzicht te krijgen in hun perceptie van genderdiversiteit, de doelen van de interventies, de interventies die zijn toegepast, de intenties van de betrokkenen, de bekendheid met de interventies en de effectiviteit van de interventies. De resultaten van het onderzoek leiden tot twee belangrijke conclusies over genderdiversiteit bij het telecommunicatiebedrijf. Ten eerste blijkt dat zowel leidinggevenden als medewerkers over het algemeen redelijk tevreden zijn over deze interventies, met name over de communicatie en afstemming met de afdeling. De tweede conclusie richt zich op mogelijke oorzaken van de discrepantie tussen de tevredenheid en de effectiviteit. Het lijkt erop dat er te weinig aandacht wordt besteed aan hoe de interventies daadwerkelijk worden uitgevoerd. Als gevolg hiervan blijven ze vaak theoretisch en worden ze niet voldoende in de praktijk gebracht. Concepten als ‘homosociale reproductie’ en ‘moral licensing’ spelen hier een cruciale rol. De aanwezigheid van een groot percentage mannen bij de uitvoering van de interventies zorgt ervoor dat deze fenomenen gemakkelijk kunnen optreden. Bovendien zien sommige mannen deze verandering als een bedreiging voor hun carrièremogelijkheden. De diversiteitsinspanningen lijken ook te worden belemmerd door beelden over leiderschap die worden beïnvloed door genderbias.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDit onderzoek richt zich op de ervaringen van medewerkers en managers van een financiële afdeling binnen een telecommunicatiebedrijf met interventies om de genderdiversiteit in het bedrijf te bevorderen. De centrale vraag van het onderzoek luidt: ‘Welke werking hebben de interventies van het telecommunicatiebedrijf, afdeling Finance, om de genderdiversiteit te bevorderen in de beleving van managers en werknemers?’
dc.titleDe ongemakkelijke dans van verandering
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEffectiviteit; genderbias; homosociale reproductie; moral licencing
dc.subject.courseuuOrganisaties, verandering en management
dc.thesis.id27476


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record