dc.description.abstract | Achtergrond: Motivatie blijkt een belangrijke factor te zijn in het onderwijs. Wanneer leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn, behalen deze leerlingen doorgaans hogere cijfers dan leerlingen die meer extrinsiek gemotiveerd zijn. Dit onderzoek heeft een steekproef van 96 leerlingen uit de eerste en tweede klas van een Nederlandse VMBO school te Zeist, in de leeftijd van 12 t/m 15. Er is onderzocht wat de effecten zijn van intrinsieke/ extrinsieke motivatie op schoolprestaties. Of er verschil is hierin op gebied van etnische achtergrond en of etnische achtergrond een (modererende) invloed heeft op het verband tussen motivatie en schoolprestaties. Vervolgens is er gekeken in hoeverre leerlingen zich ondersteund voelen in hun zelfstandigheid en of dit positief samenhangt met intrinsieke motivatie.
Methode: De drie gebruikte vragenlijsten zijn: de Self-Regulation Questionnaire-Academic (SRQ-A), de Learning Climate Questionnaire (LCQ) en de PrestatieMotivatie test voor Kinderen (PMT-K). Aan de hand van rapportcijfers is een GradePointAverage (GPA) berekend.
Resultaten: Er is een positief verband gevonden tussen intrinsieke motivatie en schoolprestaties maar geen negatief verband tussen extrinsieke motivatie en schoolprestaties. Allochtonen en autochtonen verschillen op intrinsieke motivatie maar niet op extrinsieke motivatie en schoolprestaties. Er is geen modererend effect gevonden op de relatie tussen intrinsieke-, dan wel extrinsieke motivatie en schoolprestaties. Leerlingen voelen zich over het algemeen ondersteund in hun zelfstandigheid door hun leerkrachten en dit hangt positief samen met intrinsieke motivatie.
Conclusie: Het heeft inderdaad een positief effect op schoolprestaties wanneer leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn. Aangezien autonomie een belangrijke factor is bij het hebben van intrinsieke motivatie, en dit ook in dit onderzoek wordt bevestigd, is het belangrijk dat leerlingen ondersteund worden in hun zelfstandigheid. Verder onderzoek is echter nodig om de rol van etnische achtergrond hierin nader te bestuderen. | |