Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDoelen-van der Giessen, Jeanine van der
dc.contributor.authorPruijsen, Sterre
dc.date.accessioned2023-10-26T23:01:00Z
dc.date.available2023-10-26T23:01:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/45430
dc.description.abstractIn deze studie analyseer ik de gebruiksvriendelijkheid van drie huisartsinformatiesystemen (HIS), ASP, Scipio en Sanday. Deze systemen zijn cruciaal voor een efficiënte informatieverwerking in de zorg. Onderzoek naar gezondheidssystemen in andere landen laat echter zien dat deze systemen nog niet optimaal gebruiksvriendelijk zijn. Daarom is het belangrijk om te evalueren hoe gebruiksvriendelijk de systemen in Nederland zijn. Omdat niet elke praktijkmedewerker een systeem hetzelfde beoordeelt, differentieer ik in functies. Dat betekent dat ik in dit onderzoek kijk hoe de systemen worden geëvalueerd op gebruiksvriendelijkheid, en of deze score afhankelijk is van de functie die de praktijkmedewerker bekleedt. ASP en Scipio zijn geanalyseerd aan de hand van een enquête. Daaruit bleek op het eerste gezicht dat Scipio over het algemeen slechter werd beoordeeld dan ASP. Maar, dit effect werd genuanceerd: het hangt namelijk af van aan wie je het vraagt. Huisartsen vinden Scipio inderdaad significant slechter dan ASP. Huisartsassistenten zijn daarentegen minder kritisch: zij beoordelen de twee systemen hetzelfde. Assistenten zijn dus minder kritisch, of de asisstentmodule van Scipio is evengoed als die van ASP. Hierdoor weten de ontwikkelaars op welke aspecten zij ASP en Scipio moeten verbeteren. Sanday is onderzocht aan de hand van een hardopwerktaak. De momenten waarop de participanten afweken van de ideale taakuitvoering zijn geanalyseerd aan de hand van een classificatie van ernst. Er zijn over het algemeen geen ernstige gebruikersfouten gemaakt, behalve 1: de gebruikers konden de ‘opslaanknop’ niet vinden. Aan de hand van dit en andere resultaten is een lijst met suggesties voor verbeteringen ontworpen. Uiteindelijk kunnen de systemen op verschillende concrete manieren verbeterd worden. Hierdoor zouden huisartsen uiteindelijk efficiënter kunnen werken, waardoor zij meer tijd over hebben voor hetgeen wat er echt toe doet: patiënten helpen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDe gebruiksvriendelijkheid van huisartsensystemen
dc.titleSanday en de zorgprofessional: zorgen voor gebruiksvriendelijke gezondheidssystemen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie en Organisatie
dc.thesis.id14784


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record