dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Henricks, L.A. | |
dc.contributor.author | Joustra, Tommy | |
dc.date.accessioned | 2023-10-20T00:00:50Z | |
dc.date.available | 2023-10-20T00:00:50Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/45414 | |
dc.description.abstract | Samenvatting
De laatste jaren blijkt het passief gebruik van sociale media steeds verder gestegen en lijkt dit
negatieve gevolgen te hebben voor het zelfvertrouwen onder jongeren. Onder sociale media
worden sites als Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en TikTok verstaan (ook wel sociale
netwerksites; SNS). Het doel van dit onderzoek was om het verband tussen passief SNSgebruik
en het zelfvertrouwen te bekijken om te onderzoeken of dit verband wordt
gemedieerd door opwaartse sociale vergelijking (vergelijken van zichzelf met anderen die
volgens hen meer waard zijn). In totaal hebben er 70 adolescenten tussen de 16 en 18 jaar
meegedaan aan het onderzoek. Zij hebben online vragenlijsten ingevuld via Qualtrics (een
aangepaste versie van de Multidimensional Scale of Facebook Use, de Rosenberg Self-
Esteem Scale en de opwaartse sociale vergelijkingsvragenlijst). Om het mediatie effect van de
opwaartse vergelijking te bepalen is er gebruik gemaakt van de PROCESS-macro. Uit de
resultaten blijkt dat er sprake is van een direct negatief verband tussen ‘passief SNS-gebruik’
en het ‘zelfvertrouwen’ onder jongeren. Wanneer er wordt gecontroleerd op de mediator
‘opwaartse vergelijking’ blijkt dat er sprake is van een volledige mediatie. Meer passief SNSgebruik
hangt dus samen met meer opwaartse vergelijking, maar meer opwaartse vergelijking
met een lager zelfvertrouwen onder jongeren. Beperkingen en aanbevelingen voor
vervolgonderzoek staan in het huidige onderzoek beschreven. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.title | Passief gebruik van sociale media en het zelfvertrouwen: De rol van sociale vergelijking | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Clinical Child, Family and Education Studies | |
dc.thesis.id | 25418 | |