dc.description.abstract | Dit onderzoek beoogt te achterhalen in hoeverre City Deals als interbestuurlijke werkwijze een succes zijn, wat het succes ervan verklaart en wat we kunnen leren van voorbeelden van deze werkwijze. Het onderzoeksdesign betreft een kwalitatief onderzoek met een vergelijkende casusanalyse. Een City Deal is een samenwerkingsvorm waarin gemeentes, provincies, kennisinstellingen, bedrijven, en maatschappelijke partijen samen met de Rijksoverheid aan nieuwe, innovatieve oplossingen werken voor uiteenlopende, complexe vraagstukken. City Deals maken onderdeel uit van het programma Agenda Stad, dat valt onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties.
Om tot een casusselectie te komen, wordt een quick scan gedaan van potentieel succesvolle City Deals aan de hand van het trechtermodel. Het trechtermodel maakt het mogelijk om op een praktische en valide manier succesvol geacht bestuur te beoordelen. Hieruit volgt dat de City Deal Inclusieve Stad en Zicht op Ondermijning geschikte cases zijn om verder te evalueren.
Vervolgens worden de City Deals nader geëvalueerd met behulp van het PPPE-model. Dit model beoordeelt beleid aan de hand van vier dimensies van succesvol openbaar bestuur: programmatisch succes, procesmatig succes, politiek succes en duurzaamheid van succes. De resultaten van deze deep dive tonen aan dat beide City Deals redelijk tot zeer succesvol te noemen zijn op alle dimensies. De City Deal Inclusieve Stad kreeg het voor elkaar om een beweging in gang te zetten bij overheden en uitvoeringsinstanties om beter maatwerk in het sociaal domein te leveren. Zicht op Ondermijning heeft een dashboard gecreëerd dat inzicht verschaft in fenomenen van ondermijnende criminaliteit op gemeentelijk en wijkniveau.
Al met al komt Inclusieve Stad iets positiever uit de beoordeling, aangezien de baten van het succes van Zicht op Ondermijning niet evenredig verdeeld zijn en het proces daar in eerste instantie moeizaam verliep. Beide City Deals scoren relatief gezien wat lager op de politieke dimensie vanwege weerstand in de beginfase en desinteresse vanuit de landelijke en lokale politiek. Zowel Zicht op Ondermijning als Inclusieve Stad zijn een duurzaam succes: de aanpakken zijn structureel geborgd en blijven doorontwikkelen. De deals uit de casusselectie worden in dit onderzoek afgezet tegen de gehele populatie aan City Deals.
De derde stap van dit onderzoek richt zich op het verklaren van het succes. De resultaten tonen aan dat verschillende factoren ten grondslag liggen aan het succes van de City Deals. Brede steun van stakeholders, timing en leiderschap van ‘beleidsentrepeneurs’ verklaren het succes van deals in de kwartiermakers- en opschalingsfase. In de uitvoeringsfase van City Deals zijn ook experimenteerruimte, een bottom-up werkwijze, live bijeenkomsten, concrete resultaten en creatieve werkvormen verklarende succesfactoren. Weer andere factoren zoals een kleine koplopersgroep en goede onderlinge sociale relaties verklaren een succesvolle samenwerking binnen de City Deal. Tot slot vertaalt dit onderzoek de resultaten naar aanbevelingen voor Agenda Stad en nauw betrokkenen bij City Deals. | |