Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJaarsma, A.D.C.
dc.contributor.advisorMoens, H.C.
dc.contributor.advisorBeukelen, P. van
dc.contributor.authorJoosten, M.
dc.date.accessioned2010-03-29T17:00:31Z
dc.date.available2010-03-29
dc.date.available2010-03-29T17:00:31Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4483
dc.description.abstractDoel: Onderzoeken of de OSCE voor een geheel cohort studenten binnen de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht mogelijk is. Omdat de OSCE een nieuwe toetsmethode binnen deze faculteit is, om een zo goed mogelijk beeld over de OSCE te krijgen onderzocht hoe en wanneer studenten zich op de OSCE voorbereid hebben, of het uitmaakt voor de score van de student of zij door middel van een specifieke checklist beoordeeld worden of door middel van een checklist met globale items. Omdat deze OSCE meerdere dagen duurde, is tevens onderzocht of er deze dagen een significante stijging van de resultaten van de studenten plaatsvond. Materialen en methoden: in december 2009 is een pilot OSCE gehouden onder 214 veterinaire bachelor studenten in hun 3e studiejaar waarbij in totaal 42 examinatoren betrokken waren. Deze OSCE omvatte tien stations waar studenten vijf minuten de tijd hadden om een station te voltooien. In totaal zijn vier dagen nodig geweest om alle studenten de OSCE te laten doorlopen. Om attitude jegens deze manier van toetsing te meten hebben zowel docenten als studenten een enquête ingevuld. Daarnaast zijn twee focusgroep interviews met studenten gehouden. Middels de Borderline Regressie methode werd de zak/slaaggrens per station bepaald. De resultaten per dagdeel zijn door middel van ANOVA analyses met elkaar vergeleken. Resultaten: Studenten die de OSCE op de eerste dag (dinsdag) doorliepen begonnen een paar dagen van te voren met studeren en bestudeerden alle mogelijk gevraagde stations. Studenten die de OSCE later doorlopen hebben begonnen dinsdag met studeren en bestudeerden alleen de tien gevraagde stations. De studenten hebben aangegeven zich op verschillende manieren voor te bereiden voor de OSCE. Er lijkt iets hoger gescoord te worden met de globale checklist dan met de specifieke checklist maar hiervoor is geen statistische onderbouwing. Examinatoren beoordelen graag met de specifieke checklist. Studenten worden graag beoordeeld door middel van een combinatie van beide beoordelingsmethoden. Hoewel de scores op een aantal stations significant verschillen tussen de dagdelen is er geen significant stijgende trend van de resultaten van de studenten waar te nemen. Conclusies: Studenten passen hun studeergedrag aan het moment waarop zij de OSCE doorlopen aan. Zij gebruiken verschillende methoden om zich voor te bereiden op de OSCE. Gedurende de OSCE vond er geen significante stijging van de resultaten van de studenten plaats.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent211481 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHoe bruikbaar is de OSCE (stationstoets) in de toetsing van klinische diagnostische vaardigheden bij veterinaire bachelorstudenten?
dc.type.contentDoctoral Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOSCE, Global ratings, checklists, veterinary, student learning, effect of different days
dc.subject.courseuuDiergeneeskunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record