dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Mastenbroek, N.J.J.M. | |
dc.contributor.advisor | Jaarsma, A.D.C. | |
dc.contributor.author | Overmars, L.M.A. | |
dc.date.accessioned | 2010-03-29T17:00:26Z | |
dc.date.available | 2010-03-29 | |
dc.date.available | 2010-03-29T17:00:26Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4482 | |
dc.description.abstract | Binnen het onderwijs in Professioneel Gedrag op de faculteit Diergeneeskunde spelen tutoren een belangrijke rol; het zijn docenten die gedurende meerdere studiejaren studenten begeleiden in de ontwikkeling van hun professioneel gedrag. Uit evaluaties van Onderwijs- en Studentenzaken bleek dat tutorgesprekken zeer verschillend gewaardeerd werden door studenten. Daar kunnen diverse redenen voor zijn. Om zicht te krijgen op de achtergrond van deze verschillen in waardering, is het goed om tutoren, hun taakopvatting en hun competenties te evalueren. Om dit te kunnen bewerkstelligen moest eerst een zogenaamd tutorprofiel opgesteld worden met daarin het takenpakket van een tutor en de competenties waarover hij/zij dient te beschikken. Aan de hand hiervan is vervolgens een evaluatie-instrument opgesteld.
De centrale vraag in dit onderzoek was: ‘Aan welk profiel dienen tutoren van de faculteit Diergeneeskunde te voldoen en hoe is dit profiel te toetsen?’.
Om deze vraag te kunnen beantwoorden is eerst een literatuurstudie gedaan.
Vervolgens hebben drie groepsinterviews plaatsgevonden met diverse stakeholders, namelijk tutoren, studenten en beleidsmakers Professioneel Gedrag. Alle tijdens de groepsinterviews genoemde taken en competenties vormden samen het voorlopige tutorprofiel. Het definitieve tutorprofiel werd opgesteld met behulp van een enquête: alle 58 in het voorlopige profiel genoemde competenties werden voorgelegd aan een grote groep van 150 studenten en 74 tutoren. De respons hierop bedroeg 61% bij de tutoren en 53% bij de studenten.
De competenties en eigenschappen die door meer dan 75% van de tutoren en studenten werden onderstreept als belangrijk, zijn opgenomen in het definitieve tutorprofiel. Dit waren 25 van de 58 competenties.
De competenties waarvan meer dan 75% van de tutoren en studenten vond dat deze konden worden beoordeeld door een student, zijn opgenomen in het evaluatie-instrument. Het bedroeg hier alleen competenties die al waren opgenomen in het definitieve tutorprofiel. Dit waren er 22 van de 25.
In de toekomst kan dit evaluatie-instrument worden gebruikt om tutoren de gelegenheid te geven feedback te verkrijgen van hun tutorstudenten. Bovendien kan de organisatie specifieke trainingen ontwikkelen en aanbieden aan tutoren, als blijkt dat dit nodig is. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 284573 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Het opstellen en toetsen van een tutorprofiel voor tutoren op de faculteit Diergeneeskunde. | |
dc.type.content | Doctoral Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | tutoren, tutorprofiel, faculteit Diergeneeskunde, tutoraat, Professioneel Gedrag, competenties, evaluatie-instrument | |
dc.subject.courseuu | Diergeneeskunde | |