Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEttema, Dick
dc.contributor.authorLam, Niels
dc.date.accessioned2023-08-18T00:01:09Z
dc.date.available2023-08-18T00:01:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/44707
dc.description.abstractIn de afgelopen jaren is deelmobiliteit steeds bekender geworden. Meer mensen maken de overstap van bezit naar toegang tot vervoersmiddelen. Deelmobiliteit heeft vele voordelen zoals meer duurzaam reisgedrag, minder afhankelijkheid van de auto en er komt ruimte vrij in de openbare ruimte. Een van de koplopergemeenten in Nederland is Apeldoorn waar 6% van de gemaakte reizen in 2021 werden gedaan met een vorm van deelvervoer. In de toekomst zet de gemeente verder in op deelvervoer in combinatie met de komst van mobiliteitshubs om de voertuigen te stallen. Deze mobiliteitshubs faciliteren een overstap naar deelvervoer, maar er zijn ook voorzieningen aanwezig zoals laadpalen voor elektriciteit of een koffiecorner. Het is daarmee een plek waar personen, voertuigen, faciliteiten en energie bij elkaar worden gebracht. Een van de aangewezen plekken voor een mobiliteitshub is bij Omnisport op de Voorwaarts. In dit onderzoek is gekeken naar de bereidheid van omwonenden om gebruik te maken van de mobiliteitshub en hoe deze hub bij Omnisport ontworpen zou moeten worden. De resultaten zijn verkregen met een gemengde methode benadering van enquêtes bij omwonenden (n = 364) en interviews met actoren uit het gebied (n = 6). In de enquête is gekeken naar de bereidheid om gebruik te maken van deelvervoer en de mobiliteitshub. Hieruit bleek dat 27,5% positief is in hun houding om deelmobiliteit te gaan gebruiken, terwijl 22% nog twijfelt. Het hebben van medium tot goede digitale vaardigheden, het privé bezit van een fiets en het hebben van een kleiner huishouden zijn allen belangrijke indicatoren om dat iemand meer bereid is om gebruik te maken van deelmobiliteit. Potentiële gebruikers zijn vooral geïnteresseerd in deelauto’s. Voor de mobiliteitshub was 16,7% positief gestemd en 42,6% was misschien bereid om er gebruik van te maken. Het hebben van geen eigen auto, een kortere afstand tot de hoofdwegen van de hub, een kortere afstand tussen het centrum en de hub en een goede infrastructuur voor wandelen en fietsen werden elk gezien als een belangrijke indicator dat de hub vaker gebruikt zal gaan worden. Verder ziet ruim de helft de locatie bij Omnisport als een goede mogelijkheid voor de mobiliteitshub. Daarnaast wil ruim de helft in de toekomst gebruik gaan maken van de faciliteiten die de hub biedt. De actoren zijn positief over de meerwaarde die deelmobiliteit heeft maar twijfelen nog in hoeverre dit ook geldt voor hun bedrijf of organisatie. Ook voor de mobiliteitshub zijn nog niet alle actoren volledig overtuigd. Vooral de piekdrukte op het terrein, wanneer alle parkeerplekken vol staan, wordt als een obstakel gezien. Verder waren de actoren het er over eens dat voorzieningen zoals een koffiecorner, toilet en laadpalen voor privé voertuigen belangrijke eisen voor de hub zijn. De ideale plek voor de mobiliteitshub zal op P3 zijn waarbij er een gebouw komt om de voorzieningen een plek te bieden op de hub zelf. Op deze manier kan de vraag van de omwonenden naar deelmobiliteit gefaciliteerd worden. Daarnaast zullen de faciliteiten helpen om de hub te laten slagen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDe gemeente Apeldoorn zet in op de komst van een mobiliteitshub bij Omnisport in de Voorwaarts buurt. Maar er staan nog veel vraagtekens rondom de komst van de hub. Wat is de bereidheid van omwonenden om gebruik te maken van deelmobiliteit of een mobiliteitshub, wat is het draagvlak onder actoren uit het gebied en wat zijn de verdere eisen voor de hub. In deze scriptie is hier verder onderzoek naar gedaan.
dc.titleDeelmobiliteit in Apeldoorn: Omnisport hub als beginpunt
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDeelmobiliteit, mobiliteitshub, Apeldoorn, Shared mobility, Mobility hub
dc.subject.courseuuHuman Geography
dc.thesis.id22151


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record