Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRomijn, Bodine
dc.contributor.authorClaas, Tirza
dc.date.accessioned2023-08-11T00:01:15Z
dc.date.available2023-08-11T00:01:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/44604
dc.description.abstractAchtergrond: Er is sinds het afgelopen jaar veel te doen om de Nederlandse kinderopvang. Plannen van het kabinet om kinderopvang gratis te maken vanaf 2025 zijn uitgesteld. De inkomensafhankelijke toeslag voor kinderopvang gaat vanaf dan wel omhoog, zodat meer kinderen gebruik kunnen maken van opvang. Samen met de huidige personeelsdruk, roept dit de vraag op hoe de kwaliteit van kinderopvang dan gewaarborgd kan blijven. Doel: Onderzoeken of er een relatie is tussen de emotionele proceskwaliteit van kinderopvang en de beroepskracht-kindratio, als ook of er een modererend effect is van professionalisering in de vorm van coaching. Methode: Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is er een kwantitatief onderzoek gedaan waarin verschillende regressieanalyses zijn uitgevoerd met gebruik van bestaande data van 143 pedagogisch medewerkers en opvanggroepen. Deze participanten hebben een vragenlijst ingevuld en zij zijn door onderzoekers geobserveerd aan de hand van het Classroom Assessment Scoring System (CLASS). Resultaten: Er is een significant verband tussen de beroepskracht-kindratio en de emotionele proceskwaliteit. Er is geen verband tussen professionalisering en de emotionele proceskwaliteit en daarmee is er ook geen sprake van een modererend effect van professionalisering op het verband tussen de beroepskracht-kindratio en de emotionele proceskwaliteit. Conclusie: Uit dit onderzoek komt naar voren dat de beroepskracht-kindratio een positieve invloed heeft op de emotionele proceskwaliteit. Er komen uit het onderzoek geen aanwijzingen naar voren voor het effect van professionalisering op kinderopvang. Er wordt enige voorzichtigheid gevraagd bij het interpreteren van deze gegevens vanwege beperkingen van het onderzoek. Verdiepend onderzoek naar het effect van coaching op de kwaliteit van kinderopvang wordt aanbevolen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.titleTe groot om klein te kunnen zijn: De invloed van groepsgrootte en coaching op de kwaliteit van kinderopvang.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKinderopvang; proceskwaliteit; beroepskracht-kindratio; professionalisering
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id20813


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record