Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan der Vaart, prof. dr. R.J.F.M.
dc.contributor.authorWester, N.J.
dc.date.accessioned2010-03-26T18:00:46Z
dc.date.available2010-03-26
dc.date.available2010-03-26T18:00:46Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4459
dc.description.abstractDeze scriptie gaat in op de vraag in hoeverre de Nederlandse dagbladen Trouw, De Volkskrant en NRC Handelsblad (in de jaren 2005 - 2008) in hun langere berichten een selectief beeld geven over de toetreding van Turkije tot de Europese Unie. Het theoretisch kader gaat in op de begrippen beeldvorming, othering en oriëntalisme en op de manier waarop nieuws tot stand komt. Vervolgens wordt een overzicht gegeven van het academische debat over de Turkse toetreding. Daarna worden de resultaten van het uiteindelijke onderzoek besproken. Het onderzoek omvat een voornamelijk kwalitatieve inhoudsanalyse van zestig langere (500 woorden of meer) artikelen uit de genoemde dagbladen die over de Turkse toetreding tot de EU berichten. Ingegaan wordt op de algemene teneur, de getoonde perspectieven (Turks of westers), het gebruik van argumenten voor en tegen de toetreding en het al dan niet voorkomen van othering in de artikelen. Ook worden de resultaten van de verschillende jaren met elkaar vergeleken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent939672 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleNieuws over Turkije; Een onderzoek naar de beeldvorming over Turkije en de toetreding tot de EU in drie Nederlandse kwaliteitskranten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsbeeldvorming, othering, nieuwsroutines, kwaliteitskranten, Turkije, EU, toetreding, argumenten, perspectieven, teneur
dc.subject.courseuuGeografie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record