Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTimmermeister, Mona
dc.contributor.authorKersten, Janneke
dc.date.accessioned2023-08-10T00:01:34Z
dc.date.available2023-08-10T00:01:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/44553
dc.description.abstractHet doel van het onderzoek was een beter inzicht te krijgen in de voorspellers van externaliserend gedrag bij kinderen tussen twee en vijf jaar oud. De bevindingen van het onderzoek kunnen waardevolle kennis opleveren voor effectievere preventie- en interventiemethoden in de toekomst en voor het identificeren van kinderen die risico lopen op externaliserend gedrag. In totaal namen 81 kinderen (43 jongens, 38 meisjes) tussen de leeftijd van 26 en 59 maanden samen met de ouders deel aan het onderzoek. De oudervragenlijst van de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) werd gebruikt om externaliserend gedrag te meten. Daarnaast werden de Early Sociocognitive Battery (ESB) en de Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT) ingezet om gedeelde aandacht, sociale responsiviteit en taalontwikkeling te beoordelen. Uit de resultaten is gebleken dat gedeelde aandacht, sociale responsiviteit en taalontwikkeling niet significant geassocieerd waren met externaliserend gedrag. Daarentegen had de factor problemen met leeftijdgenoten wel een significante invloed op externaliserend gedrag. Eerdere studies ondersteunen deze bevindingen met betrekking tot problemen met leeftijdgenoten als voorspeller van externaliserend gedrag. De beperkingen van het onderzoek omvatten het ontbreken van metingen van expressieve taalvaardigheid en de mogelijkheid dat andere factoren een grotere rol spelen bij de voorspelling van externaliserend gedrag. Om meer inzicht in de relatie tussen de variabelen te krijgen, is het aanbevolen dat toekomstig onderzoek gebruikmaakt van longitudinaal onderzoek, waarbij de variabelen over een langere periode worden bekeken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.titleDe invloed van sociale cognitie, taalontwikkeling en problemen met leeftijdsgenoten op externaliserend gedrag bij 2 – 5 jarige kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id21313


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record