Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMeulen, Sjoukje van der
dc.contributor.authorValk, Alana van der
dc.date.accessioned2023-07-13T00:00:59Z
dc.date.available2023-07-13T00:00:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/44145
dc.description.abstractChiara Fumai was een Italiaanse kunstenaar geboren in 1978 en hield zich bezig met installaties, performances, video's, tekeningen, collages en foto's. In 2017 overleed ze op tragische wijze in een kunstgalerie in Bari. Ondanks haar relatief korte bestaan heeft ze ons achtergelaten met een rijkelijk oeuvre, waar nog betrekkelijk weinig onderzoek naar heeft plaatsgevonden. Haar oeuvre staat bekend om het uitgesproken verzet tegen de patriarchale samenleving, wat zich uit in een nauwe samenwerking met mystieke en spirituele praktijken binnen haar kunst. In het kader van het ultra-feminisme onderzoekt dit eindwerkstuk de magische aspecten van het oeuvre van Chiara Fumai aan de hand van een literatuur-en casestudie. De onderzoeksvraag die centraal staat is: hoe gebruikt Chiara Fumai occulte thema’s in haar kunstpraktijk om haar feministische boodschap uit te dragen? De drie werken; Follow This You Bitches, The Book of Evil Spirits en This Last Line Cannot Be Translated worden gebruikt als casestudies en helpen de occulte thematiek en de wijze waarop ze dit toepast binnen haar oeuvre aan te tonen. In dit eindwerkstuk wordt Fumai’s gedachtengoed gekaderd door een mengeling van het radicaal en spiritueel feminisme. De feministische boodschap die ze uitdraagt is gericht op de culturele grondoorzaken van genderongelijkheid en stelt dat deze diep geworteld zijn in de structuren en normen van de samenleving. Ze trekt met haar kunst de bestaande geschiedenis in twijfel en richt zich op het bezweren van het patriarchaat. Het oeuvre van Fumai zit vol met occulte rituelen, symbolen en seances, die ze op eigen voorkeur aanpast naar een middel van verzet. Om de occulte thema’s te kunnen analyseren wordt er gebruikgemaakt van de theoretische concepten occulture en seekership, om een beter begrip te krijgen van hoe Fumai zich als hedendaagse kunstenaar verhoudt tot het moderne occultisme. Haar ideeën zijn afkomstig uit een bron van materialen, waarmee ze opnieuw verbinding zoekt met het mystieke en spirituele. Ze gebruikt deze oude wijsheden en tradities voor haar eigen activistische zoektocht binnen haar kunstenaarschap.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectIn dit eindwerkstuk worden de occulte thema's in Chiara Fumai's kunstpraktijk en hoe ze daarmee haar feministische boodschap uitdraagt onderzocht.
dc.titleDe magische ultra-feministische kunstpraktijk van Chiara Fumai
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsChiara Fumai, Occultisme, Feminisme, Hedendaagse Kunst
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis
dc.thesis.id18704


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record