dc.description.abstract | In deze masterscriptie is onderzocht hoe het kunstonderwijs, specifiek het schoolvak Culturele en Kunstzinnige Vorming, kan bijdragen aan de seksuele vorming van de bovenbouw leerlingen welke handvatten docenten hierin nodig hebben. In het eerste hoofdstuk wordt de relatie tussen seksualiteit, de kunstgeschiedenis en het onderwijs onderzocht. Hiervoor worden theorieën van Ine van Weesebeeck, Louisa Allen, Kathleen Quinlivan en Margreet de Looze en Jenneke van Ditzhuijzen vergeleken om tot een begrip van seksualiteit en seksuele vorming te komen. Amelia Jones’ analyse van seksualiteit in de hedendaagse kunst wordt gekoppeld aan theorieën van Rachel Middleman en Edward Lucie-Smith om aan te tonen welke thema’s onder ‘seksualiteit’ vallen in de kunst. Vervolgens wordt uiteengezet hoe seksuele vorming momenteel in het onderwijs is geregeld en wat de wensen van jongeren hierin zijn. De theorie van Fisher, Grove en Langlands over het gebruik van historische objecten wordt geanalyseerd. In het tweede hoofdstuk wordt deze theorie toegepast op drie casestudies van hedendaagse kunstenaars: Small Crack (2021) van Jenna Gribbon, The Cock (2002) van Wolfgang Tillmans en When The Body Says Yes (2022) van melanie bonajo. Tevens wordt beargumenteerd hoe seksualiteit terugkomt in meer kunstwerken dan deze drie casestudies. Tot slot wordt in het derde hoofdstuk gekeken hoe seksuele vorming aansluit bij de vorming van de leerling aan de hand van Gert Biesta’s theorie over persoonsvorming en Gerard van Stralen’s ideeën over burgerschap. Ook wordt er onderzocht hoe seksuele vorming binnen het CKV-curriculum past en welke handvatten docenten nodig hebben. Uit dit onderzoek blijkt dat de seksuele vorming in Nederland niet voldoet aan de wensen van de jongeren. De Hedendaagse kunst kan binnen CKV in het kunstonderwijs een bijdrage leveren door het inzetten van de distancing technique van Fisher, Grove en Langlands. Zo draagt kunstonderwijs ook bij aan de vorming en seksuele vorming van de leerling. Voor docenten zijn er handvatten opgesteld over de competenties van de docent, de inhoud van de les en de hoe seksuele vorming vorm kan krijgen in kunstonderwijs. | |