Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributorKaren Silva Santisteban Benza
dc.contributor.advisorCanto, Silvia
dc.contributor.authorSilva Santisteban Benza, Karen
dc.date.accessioned2023-07-04T00:02:04Z
dc.date.available2023-07-04T00:02:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/44105
dc.description.abstractIn het afgelopen decennium is literatuur vanwege de waardevolle bijdrage aan het leerproces van groot belang geworden als hulpmiddel bij het leren van vreemde talen. Door het gebrek aan interesse in lezen bij middelbare scholieren in Nederland vindt de leerkracht het moeilijk om stimulerende activiteiten in de klas te ontwikkelen. Het doel van dit onderzoek is om het lezen van Spaanse literatuur bij middelbare scholieren te motiveren door middel van de CLIL3 pedagogische aanpak, gecombineerd met verschillende motiverende activiteiten die voor dit onderzoek zijn ontwikkeld, genaamd AGAI, Interactieve Autonome Groepsactiviteiten. Het ontwerp van AGAI richt zich op de autonomie van de leerling om hun eigen interculturele onderwerpen van interesse in literatuur te onderzoeken, zowel op sociaal gebied als in samenwerking in de klas met behulp van informatie- en communicatietechnologieën (ICT). Hiervoor is een lessenreeks ontwikkeld voor de 6e klas van het VWO van Berlage Lyceum, gevestigd in Amsterdam. De context van dit onderzoek is ingekaderd binnen de theorieën over de constructie van interculturele literaire competentie. Eerdere werken over het motiverende effect van ICT en enkele soortgelijke onderzoeken over dit onderwerp worden geraadpleegd. De resultaten worden geëvalueerd door middel van enquêtes, interviews en klasobservaties, waaruit de voorkeuren en motivatie van de leerlingen in de gebruikte AGAI- leervormen positief naar voren komen. Eveneens wordt de mogelijkheid om aan soortgelijke projecten te werken in een groter aantal lessen onderzocht, alsmede andere aanbevelingen om interculturele communicatieve competentie aan te moedigen. Dit alles kan bijdragen aan de verbetering van deze methoden om zo het lezen van literatuur in L24 in de klas en daarbuiten te stimuleren en opent de mogelijkheid tot verder onderzoek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoEN
dc.subjectMotiveren van het lezen van literatuur in een vreemde taal (L2). Een voorstel van AGAI met een CLIL-benadering
dc.title“Motivando la lectura de literatura en la lengua meta (L2)” Una propuesta de AGAI con enfoque CLIL
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSpaans (MVT) op de middelbare school, Interculturele literaire competentie, ICT, CLIL, Motiverende activiteiten voor lezen in L2: AGAI.
dc.subject.courseuuSpaanse taal en cultuur: educatie en communicatie
dc.thesis.id18145


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record