Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRoest, Jan-Willem van der
dc.contributor.authorBoelders, Jasper
dc.date.accessioned2023-05-18T00:00:54Z
dc.date.available2023-05-18T00:00:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/43899
dc.description.abstractHet sportaanbod en de overheid kennen in Nederland veel interactie en afhankelijkheden. De commerciële sport is hierop geen uitzondering, maar wordt weinig benoemd in gemeentelijk sportbeleid. Dit, terwijl het aannemelijk is dat ook commercieel sportaanbod een bijdrage levert aan publieke doelstellingen, denk hierbij aan het verbeteren van de volksgezondheid en sociale cohesie. Het onderzoek richt zich op de vraag of dit sportaanbod van publieke waarde wordt gezien door sportbeleidsambtenaren en de aanbieders zelf. Aanvullend wordt er gekeken hoe deze twee perspectieven gezamenlijk via commercieel sportaanbod publieke waarde kunnen creëren. Om dit te onderzoeken is er een kwalitatieve onderzoeksbenadering gekozen. Aan de hand van, in totaal 12, interviews met sportbeleidsambtenaren en commerciële sportaanbieders is er gevraagd naar de betekenis die zij geven aan de publieke waarde van commercieel sportaanbod. Het onderzoek gebruikt de theorie van Bryson et al. als kader om te kijken naar publieke waarde-creatie zonder of samen met de publieke sector (2015a). Hieruit komt naar voren dat zowel de sportbeleidsambtenaren als de commerciële sportaanbieders zien dat het aanbod zorgt voor publieke waarde (PW). Hierbij komen vanuit beiden punten naar voren die gaan over het verbeteren van de volksgezondheid, het voldoen aan de vraag naar sportaanbod en het bieden van een uitlaatklep. De sportaanbieders benadrukken aanvullend ook het verbinden van mensen als belangrijke impact. Toch beschrijven beide partijen ook dat het zijn van een commerciële organisatie beperkingen met zich meebrengt die volgens de sportaanbieders niet altijd nodig zijn. De commerciële insteek zou ervoor zorgen dat samenwerkingen, regelingen en legitimiteit voor het creëren van publieke waarde worden beperkt. Wel zeggen alle sportaanbieders open te staan voor het creëren van meer publieke impact in samenwerking met de gemeente. Dit soort samenwerkingen bestaan ook al en hier wordt al gewerkt aan het creëren van PW. Verder komt De PW voort uit de waardering van het aanbod en de menselijke behoefte om te kunnen bewegen. Aanvullend doordat individuele, uit eigenbelang gemotiveerde, sport afnamen en er in de optelsom PW ontstaat, voornamelijk meer volksgezondheid. Het onderzoek is hiermee van belang omdat het inzicht geeft in de verschillende rollen en de publieke waarde van de commerciële sport. Zo kan de gemeente meer legitimiteit verschaffen aan commerciële sportaanbieders om publieke waarde toe te voegen en willen de aanbieders graag mee denken over de waarde die gecreëerd kan worden door middel van de commerciële sport. Hier uitvoering aan geven kan door middel van het opzetten van netwerken en door de aanbieders vroegtijdig te betrekken bij het bepalen van de gewenste te creëren publieke waarde met de daarbij horende commercie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectEen kwalitatief onderzoek naar de publieke waarde van commercieel sportaanbod in de stad Utrecht
dc.titleDe publieke waarde van commercieel sportaanbod
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspublieke waarde, commercieel sportaanbod
dc.subject.courseuuSportbeleid en sportmanagement
dc.thesis.id16730


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record