Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorten Thije, Dr. J.D
dc.contributor.authorSevers, R.
dc.date.accessioned2010-03-02T18:01:53Z
dc.date.available2010-03-02
dc.date.available2010-03-02T18:01:53Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4370
dc.description.abstractSinds een aantal jaren is een stijging van het aantal Chinese internationale studenten aan Nederlandse universiteiten zichtbaar. Sociaal- en communicatiewetenschappelijk onderzoek naar de participatie van Aziatische studenten heeft zich tot nog toe vooral geconcentreerd op het gebied van (culturele) verschillen in leerstijlen. Ook is veel onderzoek gedaan in de context van second language learning. In dit onderzoek staan interpersoonlijke factoren centraal, die een Chinese student kunnen hinderen bij het succesvol functioneren in een Nederlands academische context. Studenten worden binnen universiteiten opgeleid aan de hand van academische vaardigheden. Een student moet bijvoorbeeld onderzoeksresultaten goed kunnen presenteren, een interactieve houding aannemen tijdens colleges en op een heldere wijze papers kunnen schrijven. Interculturele competentie daarentegen richt zich op het succesvol kunnen functioneren in een interculturele setting. Aan de hand van een literatuuronderzoek in combinatie met een focusgroep en diepte- interviews, is, voornamelijk aan de hand van de functionele pragmatiek, gekeken naar interculturele competentie als academische vaardigheid. De Chinese studenten uit het onderzoek bleken vooral moeilijkheden te ondervinden bij de interpersoonlijke academische vaardigheden die een Nederlandse universitaire omgeving van haar studenten verwacht. Problemen van interactionele aard doen zich voor bij het stellen van vragen, het beantwoorden van docentvragen en het doen van groepswerk. Chinese studenten lijken moeilijkheden te ondervinden bij het communicatief schakelen tussen de verschillende institutionele handelingsconstellaties. Interculturele competenties zoals situationele gevoeligheid en kennis van culturele waarden op het gebied van conversatiestructuren kunnen een Chinese student ondersteuning bieden bij het succesvol uitdragen van academische vaardigheden van interpersoonlijke aard.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent765806 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInterculturele competentie als academische vaardigheid - Een onderzoek naar de succesfactoren van de deelname van Chinese studenten aan het Nederlands universitair onderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsinternationalisering van hoger onderwijs, interculturele communicatie, Chinese studenten, academische communicatie, interculturele competenties
dc.subject.courseuuInterculturele Communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record