dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Tuithof, Hanneke | |
dc.contributor.author | Snepvangers, Tessa | |
dc.date.accessioned | 2023-03-22T01:01:10Z | |
dc.date.available | 2023-03-22T01:01:10Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/43707 | |
dc.description.abstract | Dyslexie is een lees- en spellingsproblematiek waardoor er geen woordherkenning
kan plaatsvinden. Een probleem wat herkend wordt bij de taalvakken, maar minder
bij vakken waar veel taal aanwezig is zoals geschiedenis.
Juist, bij geschiedenis wordt er veel gevraagd van de taalvaardigheid van leerlingen.
Leerlingen moeten teksten lezen, antwoorden formuleren, gesprekken voeren,
bronnen onderzoeken en verslagen schrijven. Daarbij staan altijd complexe
historische problemen en verschijnselen centraal, waar vakspecifieke begrippen voor
worden gebruikt.
Als dyslectische onderbouwleerlingen worden ondersteund bij het ontwikkelen van
hun taalvaardigheid, kunnen de vaardigheden die bij het schoolvak geschiedenis
centraal staan, beter ontwikkeld worden. De kans is groot dat dyslectische leerlingen
de teksten niet meer als belemmering gaan zien en daardoor eerder zullen kiezen
voor geschiedenis in de bovenbouw.
Voor dit ontwerponderzoek is de volgende onderzoeksvraag gesteld: Aan welke
criteria moet een herontwerp van een bestaand hoofdstuk voldoen waardoor
dyslectische onderbouwleerlingen beter ondersteund worden bij geschiedenis?
Door het raadplegen van het academische debat en het interviewen van
verschillende experts op de onderzoekslocaties, zijn er verschillende ontwerpcriteria
naar voren gekomen, waar mijn ontwerp aan moet voldoen. Deze zijn verwerkt in een
eerste versie, waarna ik feedback heb ontvangen van één van mijn focusgroepen.
De tweede versie van het ontwerp is uitgevoerd. Aan de hand van leerling producten
en interviews met leerlingen, is gebleken dat het ontwerp nog verbeterd kon worden.
In de evaluatiefase van mijn onderzoek is gebleken dat het ontwerp mijn dyslectische
leerlingen ondersteunt bij het lezen van de teksten en het leren van historische
begrippen. Dit ontwerponderzoek vond plaats op de twee scholen waar ik als docent
werk en daarmee is het onderzoek in een hele specifieke context uitgevoerd. Toch
levert het enkele algemene inzichten op waar ook andere docenten en uitgeverijen
hun voordeel mee kunnen doen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | Aan welke criteria moet een herontwerp van een bestaand hoofdstuk voldoen waardoor
dyslectische onderbouwleerlingen beter ondersteund worden bij geschiedenis?
In de evaluatiefase van mijn onderzoek is gebleken dat het ontwerp mijn dyslectische
leerlingen ondersteunt bij het lezen van de teksten en het leren van historische
begrippen. Het levert enkele algemene inzichten op waar ook andere docenten en uitgeverijen hun voordeel mee kunnen doen. | |
dc.title | Geschiedenis en Dyslexie. Een ontwerponderzoek naar de mogelijkheden om dyslectische onderbouwleerlingen te ondersteunen bij het schoolvak geschiedenis. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | geschiedenis, dyslexie, ontwerp | |
dc.subject.courseuu | Geschiedenis: educatie en communicatie | |
dc.thesis.id | 15158 | |