dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Doelen-van der Giessen, Jeanine van der | |
dc.contributor.author | Brave, Esmée | |
dc.date.accessioned | 2023-02-03T01:01:18Z | |
dc.date.available | 2023-02-03T01:01:18Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/43493 | |
dc.description.abstract | Het Nederlands zorgstelsel is overbelast, wat zorgt voor onprettige en soms onveilige situaties voor zorgmedewerker en patiënt. Deze gevolgen worden schrijnender tijdens crises. Effectieve en efficiënte communicatie kan de druk op de zorg verlichten, maar uit medewerkersonderzoek van OLVG blijkt dat de bestaande interne communicatie onvoldoende aansluit op de behoeften van verpleegafdelingen. Dit onderzoek analyseerde de ervaringen met de interne crisiscommunicatie (ICC) van OLVG van verpleegkundigen op de
Intensive Care (IC) en de Dagbehandeling. Hiervoor zijn achttien interviews afgenomen, verdeeld over de IC en de Dagbehandeling. Een thematische analyse resulteerde in drie kernproblemen die direct en indirect de ervaren problemen van verpleegkundigen met de ICC veroorzaken: (1) er is een gedeelde en vaak onduidelijke verantwoordelijkheid binnen processen op de werkvloer, (2) er is een overvloed aan ongestructureerde informatie, waardoor de (juiste) informatie verpleegkundigen soms niet bereikt, en (3) verpleegkundigen
ervaren een lage mate van betrokkenheid binnen het ziekenhuis. Deze problemen veroorzaken een extra werkdruk en een verminderde werksfeer op de afdeling. Dit onderzoek adviseert OLVG om een duidelijke verdeling van verantwoordelijkheid te maken, de inhoud en verspreiding van formatie te structureren en verpleegkundigen te betrekken bij de ontwikkeling van veranderingen binnen OLVG. Deze aanbevelingen zijn gebaseerd op de positieve ervaringen van verpleegkundigen met ICC en de aanbevelingen die zij zelf
aandroegen. De aanbevelingen vormen praktische handvatten die op een duurzame manier de ervaren werkdruk voor verpleegkundigen verminderen en de werksfeer beschermen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | Het Nederlands zorgstelsel is overbelast, wat zorgt voor onprettige en soms onveilige situaties
voor zorgmedewerker en patiënt. Deze gevolgen worden schrijnender tijdens crises. Dit onderzoek analyseerde de ervaringen met de interne crisiscommunicatie (ICC) van OLVG van verpleegkundigen op de
Intensive Care (IC) en de Dagbehandeling. Op basis van de resultaten zijn er aanbevelingen gedaan die de ervaren werkdruk voor verpleegkundigen verminderen en de werksfeer beschermen. | |
dc.title | Brave (60083404) - Ervaringen van verpleegkundigen met interne crisiscommunicatie in OLVG | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | interne crisiscommunicatie; verpleegkundigen; verantwoordelijkheid; procesbenadering; crises | |
dc.subject.courseuu | Communicatie en Organisatie | |
dc.thesis.id | 13427 | |