Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDoelen-van der Giessen, Jeanine van der
dc.contributor.authorBrave, Esmée
dc.date.accessioned2023-02-03T01:01:18Z
dc.date.available2023-02-03T01:01:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/43493
dc.description.abstractHet Nederlands zorgstelsel is overbelast, wat zorgt voor onprettige en soms onveilige situaties voor zorgmedewerker en patiënt. Deze gevolgen worden schrijnender tijdens crises. Effectieve en efficiënte communicatie kan de druk op de zorg verlichten, maar uit medewerkersonderzoek van OLVG blijkt dat de bestaande interne communicatie onvoldoende aansluit op de behoeften van verpleegafdelingen. Dit onderzoek analyseerde de ervaringen met de interne crisiscommunicatie (ICC) van OLVG van verpleegkundigen op de Intensive Care (IC) en de Dagbehandeling. Hiervoor zijn achttien interviews afgenomen, verdeeld over de IC en de Dagbehandeling. Een thematische analyse resulteerde in drie kernproblemen die direct en indirect de ervaren problemen van verpleegkundigen met de ICC veroorzaken: (1) er is een gedeelde en vaak onduidelijke verantwoordelijkheid binnen processen op de werkvloer, (2) er is een overvloed aan ongestructureerde informatie, waardoor de (juiste) informatie verpleegkundigen soms niet bereikt, en (3) verpleegkundigen ervaren een lage mate van betrokkenheid binnen het ziekenhuis. Deze problemen veroorzaken een extra werkdruk en een verminderde werksfeer op de afdeling. Dit onderzoek adviseert OLVG om een duidelijke verdeling van verantwoordelijkheid te maken, de inhoud en verspreiding van formatie te structureren en verpleegkundigen te betrekken bij de ontwikkeling van veranderingen binnen OLVG. Deze aanbevelingen zijn gebaseerd op de positieve ervaringen van verpleegkundigen met ICC en de aanbevelingen die zij zelf aandroegen. De aanbevelingen vormen praktische handvatten die op een duurzame manier de ervaren werkdruk voor verpleegkundigen verminderen en de werksfeer beschermen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectHet Nederlands zorgstelsel is overbelast, wat zorgt voor onprettige en soms onveilige situaties voor zorgmedewerker en patiënt. Deze gevolgen worden schrijnender tijdens crises. Dit onderzoek analyseerde de ervaringen met de interne crisiscommunicatie (ICC) van OLVG van verpleegkundigen op de Intensive Care (IC) en de Dagbehandeling. Op basis van de resultaten zijn er aanbevelingen gedaan die de ervaren werkdruk voor verpleegkundigen verminderen en de werksfeer beschermen.
dc.titleBrave (60083404) - Ervaringen van verpleegkundigen met interne crisiscommunicatie in OLVG
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsinterne crisiscommunicatie; verpleegkundigen; verantwoordelijkheid; procesbenadering; crises
dc.subject.courseuuCommunicatie en Organisatie
dc.thesis.id13427


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record