dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Damhuis, Koen | |
dc.contributor.author | Peek, Joni | |
dc.date.accessioned | 2022-09-09T03:01:53Z | |
dc.date.available | 2022-09-09T03:01:53Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42636 | |
dc.description.abstract | Voor deze scriptie is er onderzoek gedaan naar de invloed van anonieme, online, 1-op-1 discussies op attitude-polarisatie bij Nederlandse mbo-studenten. Steeds vaker krijgen docenten in het mbo-onderwijs te maken met extreme uitlatingen van studenten en lukt het hen niet om goede, constructieve discussies te voeren met de studenten. Door de maatschappelijke ontwikkelingen, zoals het Corona-virus en oplopende politieke spanningen, is er een hernieuwde aandacht voor attitude-polarisatie en de discutabele invloed die deliberatie heeft op deze vorm van polarisatie. Vanuit het bestaand wetenschappelijk onderzoek is naar voren gekomen dat in het bijzonder online, anonieme discussies een depolariserend effect teweeg kunnen brengen. Deze scriptie brengt deze facetten samen door te kijken wat de invloed is van online, anonieme, 1-op-1 discussies op attitude-polarisatie van mbo-studenten. Hierbij maakt dit onderzoek gebruik van het innovatief discussieplatform van Civinc.
Uit dit onderzoek komen de volgende resultaten. De scriptie laat zien dat deze vorm van discussiëren een significante invloed heeft op de attitude-polarisatie van mbo-studenten.
De gemiddelde attitudes van de studenten depolariseerden en trokken door de discussies meer naar het midden toe. Daarnaast laat dit onderzoek zien dat de mate van depolarisatie groter is bij studenten met extreme attitudes. Verder wijst dit onderzoek uit dat de lengte van de discussies invloed heeft op de mate van depolarisatie die optreedt. Daarentegen heeft de waardering van studenten van de discussies geen significante invloed op de mate van attitude-depolarisatie.
Dit scriptie-onderzoek voegt nieuwe inzichten en invalshoeken aan het wetenschappelijk debat over de invloed van deliberatie op attitude-polarisatie. Daarnaast heeft het onderzoek maatschappelijke implicaties doordat deze inzichten gebruikt kunnen worden binnen het mbo-onderwijs. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | Deze scriptie vormt het resultaat van een kwantitatief onderzoek naar de effecten van online, anonieme chatgesprekken van Nederlandse MBO-studenten over polariserende onderwerpen op de mate van attitude polarisatie. | |
dc.title | Chatten tegen polarisatie | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Polarisatie, chatten, mbo, civinc, attitude polarisatie, discussievoering | |
dc.subject.courseuu | Bestuur en beleid | |
dc.thesis.id | 9657 | |