Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorStevens, Gonneke
dc.contributor.authorHamria, S.
dc.date.accessioned2010-02-11T18:00:25Z
dc.date.available2010-02-11
dc.date.available2010-02-11T18:00:25Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4238
dc.description.abstractIn deze studie is de relatie tussen opvoeding en probleemgedrag bij kinderen met een Marokkaanse achtergrond en met een Nederlandse achtergrond, onderzocht en met elkaar vergeleken. Er blijken verschillen te zijn in hoe Nederlanders en Marokkanen hun kinderen opvoeden. Marokkanen voeden hun kinderen doorgaans op met meer straf, meer conformisme, meer affectie, minder autonomie maar met evenveel responsiviteit. Er worden echter geen sekseverschillen gevonden in de opvoeding van Marokkaanse jongens en meisjes. De relatie tussen straffen en probleemgedrag is negatief en vergelijkbaar bij de Marokkanen en Nederlanders, dit in tegenstelling tot de relatie affectie*probleemgedrag, autonomie*probleemgedrag en responsiviteit*probleemgedrag, welke worden gemodereerd door de term etniciteit.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent216812 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen opvoeding en internaliserend en externaliserend probleemgedrag bij kinderen met een Marokkaanse en met een Nederlandse achtergrond.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOpvoeding
dc.subject.keywordsprobleemgedrag
dc.subject.keywordsinternaliserend
dc.subject.keywordsexternaliserend
dc.subject.keywordsNederlandse
dc.subject.keywordsMarokkaanse
dc.subject.courseuuJeugdstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record