Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGroot, Tjitske de
dc.contributor.authorKenson, Xamira
dc.date.accessioned2022-08-16T00:01:03Z
dc.date.available2022-08-16T00:01:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42293
dc.description.abstractHet huidige onderzoek heeft onderzocht hoe leerlingen van een Vreedzame school de toepassing van de Vreedzame waarden naar straatcultuur ervaren en welke rol meerdere identiteiten van de leerlingen hierin kunnen spelen. Stichting Vreedzaam heeft waargenomen dat leerlingen zich op school goed houden aan Vreedzame waarden, maar dat dat na schooltijd, op straat vervaagt. Dit is onderzocht aan de hand van een kwalitatief photovoice onderzoek en semigestructureerde focusgroepen met kinderen uit groep 6/7 op een basisschool in Overvecht (N=14). De resultaten laten zien dat de Vreedzame cultuur wordt gezien als blijheid, natuur en positieve omgang met elkaar. Straatcultuur wordt gezien als een gewelddadige en vervuilende omgeving. De participanten passen Vreedzame waarden niet altijd toe in conflicten, maar vermijden deze of komen voor zichzelf op. De participanten ervaren niet zozeer dat er meerdere versies van zichzelf zijn, maar voelen zich wel vrijer buiten school. Concluderend, leerlingen zien de Vreedzame cultuur als iets positiefs en straatcultuur als iets negatiefs. Het toepassen van de Vreedzame cultuur naar straatcultuur kunnen zijn ingewikkeld vinden, dit kan te maken hebben met een gevoel van onveiligheid op straat. Doordat kinderen zich anders moeten gedragen in beide contexten kan het ook zijn dat zij van identiteit moeten schakelen. Stichting Vreedzaam word aanbevolen om school meer de wijk in te brengen, leerlingen positieve ervaringen met Vreedzame waarden in de wijk op te laten doen, te werken aan veiligheid, kinderen serieus te nemen en om bewust te worden van meerdere identiteiten van leerlingen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectKwalitatief onderzoek naar hoe leerlingen van een Vreedzame School het ervaren om Vreedzame waarden toe te passen in een andere context, namelijk op straat, en de rol van het hebben van meerdere identiteiten daarin.
dc.titleStraatcultuur en Vreedzaam: Het toepassen van Vreedzame waarden en de rol van identiteit van Vreedzame leerlingen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVreedzaam; straatcultuur; identiteit; pedagogische mismatch
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society
dc.thesis.id8491


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record