Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGillett, R.A.
dc.contributor.authorHakstege, Floor
dc.date.accessioned2022-08-06T00:00:32Z
dc.date.available2022-08-06T00:00:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42153
dc.description.abstractIn dit onderzoek staat de intersectie tussen protest en muziek centraal, meer specifiek de politieke dimensies van rapmuziek. Aan de hand van het album It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back (1988) van hiphopgroep Public Enemy en het Ten Points-Program van de Black Panther Party wordt een antwoord gegeven op de vraag: ‘In hoeverre kan de door Public Enemy geproduceerde muziek, meer specifiek het album It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back, als een politiek instrument worden beschouwd, en in welke mate is dat politieke instrument beïnvloed door het platform van de Black Panther Party?’ Met dit onderzoek hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan het groeiende corpus van het multidisciplinaire onderzoeksveld waaruit hiphop studies bestaan. In dit onderzoek worden zeven nummers van het album onderworpen aan een literaire analyse en volgt een visuele analyse van de door Public Enemy gebruikte beeldtaal. Daarnaast wordt de context waarin de muziek is ontstaan geschetst aan de hand van de autobiografie van Carlton Douglas Ridenhour, de voorman van de groep. Op basis van de onderzoeksresultaten betoog ik dat de muziek van Public Enemy als politiek instrument kan worden beschouwd, zij het niet in de conventionele zin van het woord. De groep baseert zich in belangrijke mate op het gedachtegoed van zwart-nationalistische bewegingen uit de jaren 70, waaronder de Black Panther Party. In de huidige tijd dient de muziek van Public Enemy nog steeds als ondersteuning voor protesten en demonstraties, dit demonstreert hoe de muziek van Public Enemy in het algemeen kan worden beschouwd als politiek instrument.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectIn dit onderzoek staat de intersectie tussen protest en muziek centraal, meer specifiek de politieke dimensies van rapmuziek. Aan de hand van het album It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back (1988) van hiphopgroep Public Enemy en het Ten Points-Program van de Black Panther Party wordt een antwoord gegeven op de vraag in hoeverre hiphopmuziek als politiek middel kan worden beschouwd.
dc.titleProphets of Rage: Een comparatief onderzoek naar politieke ideeën in hiphopmuziek aan de hand van Public Enemy en de Black Panther Party
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCultuurgeschiedenis van modern Europa
dc.thesis.id7794


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record