Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNortier, Jacomine
dc.contributor.authorGerrits, Judith
dc.date.accessioned2022-07-28T01:02:10Z
dc.date.available2022-07-28T01:02:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41999
dc.description.abstractIn deze scriptie is onderzocht hoe docenten in Nederland Oekraïense vluchtelingen van alle leeftijden het best in de klas kunnen opvangen en ondersteunen. Dit is gedaan aan de hand van een uitgebreid literatuuronderzoek en een tweeledig verkennend kwalitatief onderzoek waarbij enerzijds Oekraïners zijn geïnterviewd over hun ervaring met het Oekraïense schoolsysteem en hun ervaring in Nederland, en anderzijds docenten een vragenlijst hebben ingevuld over hun ervaring met Oekraïense vluchtelingen in de klas. Uit dit onderzoek is allereerst gebleken dat docenten Oekraïense vluchtelingen het best kunnen ondersteunen door ruimte te maken voor en rekening te houden met hun moedertaal, zodat de vluchtelingen het Nederlands zo snel mogelijk oppikken. Verder is het met het oog op de leerprestaties belangrijk dat docenten een veilige omgeving creëren in de klas. Ook wordt geadviseerd dat docenten waar mogelijk differentiëren op basis van lengte van verblijf, omdat dit de behoeften van de vluchtelingen sterk kan beïnvloeden. Als laatste is gebleken dat docenten alert moeten zijn op symptomen van trauma. Dit kan direct voorkomen, maar ook pas na meerdere maanden optreden. Het is belangrijk dat docenten weten waar ze terecht kunnen, wanneer de situatie zich voordoet. Omdat dit een kleinschalig verkennend onderzoek was naar de behoeften van Oekraïense vluchtelingen in Nederland, kunnen de conclusies niet gegeneraliseerd worden. Wel kan aan de hand van dit onderzoek worden geconcludeerd dat meer onderzoek nodig is, om ervoor te zorgen dat Oekraïense vluchtelingen zo goed mogelijk opgevangen en ondersteund kunnen worden, zoals een onderzoek op grotere schaal naar de behoeften van Oekraïense vluchtelingen zowel in als buiten het onderwijs.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectVerkennend kwalitatief onderzoek naar de ontvangst van Oekraïense vluchtelingen in het Nederlandse onderwijssysteem
dc.titleVluchten in een vreemde taal
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsvluchtelingen; NT2; onderwijs; Oekraïne
dc.subject.courseuuMeertaligheid en taalverwerving
dc.thesis.id7080


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record