dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Dupont, Wannes | |
dc.contributor.author | Kuijvenhoven, Paula | |
dc.date.accessioned | 2022-07-23T00:00:42Z | |
dc.date.available | 2022-07-23T00:00:42Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41861 | |
dc.description.abstract | Het Eurovisiesongfestival staat tegenwoordig in Nederland bekend als een evenement met een hoog regenboog gehalte, wat veel mensen uit de lhbt+-gemeenschap aantrekt. Dit is echter een groot verschil met het imago van het internationale liedjesfestival toen het in 1956 werd opgericht. De winst van de Israëlische zangeres Dana International in 1998 wordt beschouwd als een kantelmoment op het gebied van homo-ontwikkeling binnen het songfestival, maar was dit ook het begin van deze ontwikkeling?
Deze scriptie behandelt de beginfase van de interesse vanuit de Nederlandse homogemeenschap in het Eurovisiesongfestival. Hierbij wordt de vraag gesteld wanneer dit ontstond en wat de aanleidingen hiervoor waren. Aanvullend wordt het belang van het songfestival voor liefhebbers uit de homogemeenschap besproken.
Voor dit onderzoek zijn verschillende bronnen gebruikt. Ten eerste vormt de secundaire literatuur een leidraad voor de achtergrond van het songfestival en de chronologische ontwikkelingen hierbinnen. Ten tweede is er gebruik gemaakt van vermeldingen van het songfestival in de Gay Krant. Tot slot zijn er, ter aanvulling op de andere data, interviews afgenomen over het songfestival met mensen uit de homogemeenschap.
Uit het onderzoekt blijkt dat de interesse vanuit de homogemeenschap zich al eerder vanaf de jaren tachtig steeds sterker ontwikkelde. Naast dat camp-aspecten van het songfestival een bepaalde aantrekkingskracht vormden, zorgde het sociale en verbindende karakter voor een jaarlijks evenement dat met zijn tradities een belangrijke rol is gaan spelen voor mensen uit de homogemeenschap. Daarnaast biedt het feit dat veel fans al vanaf hun jeugd opgroeiden met het songfestival in de gezinssfeer een belangrijk inzicht. De twee fases, het songfestival als brave familieshow en als extravagant regenboog spektakel, die ook twee imago’s vormen, blijken meer overlapping te hebben dan het lijkt. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | De ontwikkeling van de interesse van de Nederlandse homogemeenschap in het Eurovisiesongfestival, onderzocht met behulp van secundaire literatuur, de Gay Krant en interviews. | |
dc.title | Van familieshow tot regenboog spektakel: De ontwikkeling van de interesse van de Nederlandse homogemeenschap in het
Eurovisiesongfestival | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Eurovisiesongfestival; queer; Nederland; homogemeenschap; populaire cultuur | |
dc.subject.courseuu | Cultural History of Modern Europe | |
dc.thesis.id | 6449 | |