dc.description.abstract | Om de levens van mensen aan te laten sluiten bij het ‘tijdperk van globalisering’ is er educatieve impact nodig vanaf een jonge leeftijd. Global Citizenship Education (GCE) zorgt voor maatschappelijk bewustzijn en betrokkenheid onder leerlingen om hen de wereld in te laten gaan als ‘global citizen’. Maar wat is de best manier om dit te doen, wat zorgt voor het meeste succes in GCE en daarmee voor de meeste blijvende impact onder leerlingen? De belevingswereld van kinderen is hierbij erg belangrijk aangezien dit bepaald wat zij leuk of interessant vinden in het dagelijks leven en dit de impact kan bevorderen of juist belemmeren. Daarnaast is het onderzoeken van verschillende groepen hierbij van belang, omdat de belevingswereld en de leefwereld erg kan verschillen tussen individuen maar ook groepen. Het doel van dit onderzoek is om de succesfactoren te onderzoeken in verband met de aansluiting van de belevings- en de leefwereld van leerlingen. Gebleken uit interviews met 20 docenten op middelbare scholen in Nederland is dat de vormgeving, zoals structuur, de begeleider die voor de klas staat, kritisch denken, de focus op grote differentiatie tussen groepen en aansluiting op de doelgroep van groot belang was om voor impact te zorgen. Op basis hiervan wordt aanbevolen om zich bezig te houden met actualiteit en trends binnen het GCE-materiaal, om te zorgen voor talentvolle begeleiders of docenten die voor de klas staan en zich bezig te houden met representatie, zowel in gender als in etniciteit, aangezien dit zorgt voor meer aansluiting en interesse. | |