Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRoest, Jan-Willem van der
dc.contributor.authorHermsen, Bradley
dc.date.accessioned2022-07-19T00:00:40Z
dc.date.available2022-07-19T00:00:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41786
dc.description.abstractIn de Nederlandse context is met name het betaald voetbal immens populair onder de bevolking. Elke dag worden er nieuwe onderzoeken gedaan waar atleten, coaches en suppporters centraal staan. Echter wordt vaak de groep van mensen vergeten in het betaald voetbal die indirect een grote impact hebben op het functioneren van clubs en verenigingen. Namelijk de bureaumedewerker. Volgens onderzoek identificeren werknemers in de sportsector zich meer met hun werkgever, zijn meer trots en ervaren een hogere passie binnen hun werkcontext in tegenstelling tot de meeste werknemers in een traditionele omgeving. Tegelijkertijd concluderen recente onderzoeken dat burn-out en stress steeds vaker voorkomen in de sportwereld onder werknemers. Is het een mogelijkheid dat de hoge identificatie, trots en passie enerzijds maakt dat werknemers in sportorganisaties worden gemotiveerd echter anderzijds een vermoeiende of stresserende werking op medewerkers in sportorganisaties heeft? Het doel van het betreffende onderzoek is om erachter te komen welke betekenis bureaumedewerkers van FC Utrecht geven aan identificatie, trots en passie, en in welke mate deze waarden worden ervaren als motiverend en/of stresserend. Op basis van drie deelvragen, welke zijn beantwoord door middel van een literatuurstudie en interviews met 20 bureaumedewerkers van FC Utrecht is een antwoord geformuleerd op de onderzoeksvraag. Om de betekenis van respondenten in kaart te brengen is het JD-R model toegepast dat wordt gebruikt om onderzoek te doen naar werkmotivatie en werknemerswelzijn. Door het JD-R model te gebruiken als theoretische lens werd geanalyseerd wat respondenten ervaarden als motiverend en/of stresserend in hun werk. Uit het onderzoek werd vastgesteld dat waarden als identificatie, trots en passie herkenbare concepten zijn voor bureaumedewerkers van FC Utrecht. Zo geven respondenten aan zich erg verbonden te voelen met de identiteit van FC Utrecht. Ook geven respondenten aan een trots gevoel te hebben bij hun werkplek en is passie niet onbekend. Hoewel respondenten deze waarden met name ervaren als motiverend is er een vermoeiende en stresserende invloed. Zo werd in de interviews vastgesteld dat deze vormen van psychologische voldoening een valkuil kunnen zijn voor zowel FC Utrecht als organisatie als voor werknemers binnen deze organisatie. De hoge betrokkenheid van bureaumedewerkers voor wat zich afspeelt binnen FC Utrecht is enerzijds een kracht en anderzijds een zwakte in de vorm van blijven doorwerken, weinig tijd voor reflectie, fixatie op korte termijn en weinig ruimte voor de diepere ik. Respondenten geven aan een behoefte te hebben aan een professionaliseringsslag en FC Utrecht méér te runnen als bedrijf met kenmerken als capaciteit, structuur en lange termijn beleid. Anderzijds werd in dit onderzoek ondervonden dat respondenten elke dag worden gemotiveerd door de leuke hectiek, impact van emoties en de affiniteit voor sport, voetbal en FC Utrecht. Concluderend werd in dit onderzoek vastgesteld dat met name de maatschappelijke impact van FC Utrecht sterk is gekoppeld aan de betekenis die bureaumedewerkers van FC Utrecht geven aan waarden als identificatie, trots en passie. Dit onderzoek heeft bewezen dat dé motiverende factor voor bureaumedewerkers in de context van een BVO méér dan voetbal is. In het licht van het antwoord op de centrale onderzoeksvraag worden verschillende aanbevelingen gedaan voor FC Utrecht. De eerste aanbeveling is het professionaliseren in feedback. Hoewel de informele sfeer het gevoel van vrijheid bevordert wint het steeds van de professionele rol. Ten tweede wordt aangeraden om aan mens-gedreven prestatiemanagement te doen waarin de focus wordt gelegd op professionele interesses, ambities en specifieke carrièredoelen. Tot slot zou FC Utrecht gebruik kunnen maken van de ambidextrie-strategie om te overleven op korte en lange te
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectEen onderzoek naar de invloed van identificatie, trots en passie bij bureaumedewerkers van FC Utrecht
dc.titleFC Utrecht: (on)professioneel?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsFC UTRECHT HRM BVO FOOTBALL CLUB BACK OFFICE PROFESSIONAL SPORT ORGANISATION HRM IN SPORTS
dc.subject.courseuuSportbeleid en sportmanagement
dc.thesis.id5820


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record