dc.description.abstract | door Renate Duerink, Kelly Kooijman, Martine Rijk en Vivienne Stringa
Universiteit Utrecht, IVLOS Lerarenopleiding, Alfa cluster (start februari 2009), januari 2010.
Franse literatuur? Saai, ouderwets en moeilijk….Franse cultuur? Een baguette, een baret en wijn. Oh ja, en de Eiffeltoren.
Deze ideeën van 4VWO leerlingen komen u vast bekend voor…
Volgens ons komt dit door een gebrek aan context en een lesmethode die weinig aansluit op de belevingswereld van jongeren waardoor leesplezier niet aanwezig is. Met die gedachte zijn wij met een onderzoek gestart waarbij wij de leerlingen ondervraagd hebben over hun leesplezier en literatuurervaring. Middels de uitslagen van deze vragenlijsten hebben wij een hierop aangepaste lessenreeks ontworpen, die we getest hebben in vier 4-vwo klassen. Hierna hebben wij de leerlingen wederom een vragenlijst laten invullen om het verschil tussen de twee uitslagen te bekijken. De lessen zijn gebaseerd op het boek “Kiffe kiffe demain” van Faïza Guène en geïllustreerd aan de hand van filmmateriaal, muziek en uitleg. Deze manier van diversificatie van lesontwerpen plaatsen wij onder de noemer “Cultuur Gebaseerd Literatuur Onderwijs”, hierna afgekort tot CGLO. We bedoelen hiermee dat het bij een literatuurles niet alleen om het boek, het verhaal of de roman gaat, maar dat de docenten de culturele en maatschappelijke aspecten die het boek en de auteur omringen, de context, ook behandelen, ondersteund door audiovisuele middelen en internet. Dit onderwerp, het aantrekkelijk maken, zal hierna behandeld worden in de paragraaf “Benaderingen van literatuuronderwijs”. | |