dc.description.abstract | In dit onderzoek werd gekeken naar de effecten op de organisatie bij een nieuwe vorm van stage lopen in zorg en welzijn, genaamd de leerafdeling. De vraagstelling hierbij is: “Heeft de stagevorm leerafdeling een positiever effect op de organisatie dan de traditionele vorm van stage?”.
In 2007 voerde Calibris een onderzoek uit naar leerrendement van de leerafdeling voor stagiaires (van Grunsven, 2007). Na dit onderzoek was Calibris geïnteresseerd naar het rendement van de leerafdeling voor de organisatie.
Aan de hand van het Job Demands Resources model van Bakker en Demerouti (2007) werd een online vragenlijst opgesteld en uitgezet bij werknemers van leerafdelingen en traditionele afdelingen in zorg en welzijn. Deze vragenlijst bevatte vragen over Job Demands, Job Resources en Organisatie-uitkomsten.
De vragenlijst werd ingevuld door 80 personen ( 52 leerafdeling, 28 traditionele afdeling).
In de resultaten bleek geen van de hypotheses bevestigd en werd bij twee factoren zelfs een tegengesteld effect gevonden. Bij sociale steun van collega’s en bij persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden scoorde de traditionele afdeling hoger in vergelijking met de leerafdeling.
De leerafdeling heeft dus geen positiever effect op de organisatie. | |