Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVelde, A. van der
dc.contributor.authorBierhaus, N.
dc.date.accessioned2021-09-01T18:00:09Z
dc.date.available2021-09-01T18:00:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41411
dc.description.abstractAangezien de films van Nederlandse bodem die het meest in de bioscoop gekeken worden romantische komedies zijn, hebben deze volgens Richard Dyer veel invloed op hoe het publiek de sociale groepen die hierin gerepresenteerd worden ziet. Peter Verstraten stelt dat in Nederlandse romantische komedies vaak een stereotype beeld van homoseksuele mannen neergezet wordt. Daarom is het belangrijk om binnen de sociaalmaatschappelijke context van Nederland te kijken naar de representatie van deze specifieke groep binnen dit genre. In dit bachelor eindwerkstuk wordt het verschil in representatie van homoseksualiteit in de Nederlandse romantische komedies CHEZ NOUS (Oliehoek, 2013) en SINGEL 39 (Krom, 2019) onderzocht. Door de twee films met elkaar te vergelijken, wordt onderzocht of er verbetering in representatie heeft plaats gevonden, gelijk aan de stijging in acceptatie van homoseksualiteit in Nederland. Aan de hand van een methode van Dyer worden de iconography of gayness, de dialoog en de manier waarop de homoseksuele personages zijn ingebed in de narratieve structuur in de films geanalyseerd. Zo wordt onderzocht of de homoseksuele personages stereotype worden afgebeeld, hoe de sociale omgevingen in de films tegenover homoseksualiteit staan en wat de functie van de homoseksualiteit van de personages is. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Dyer’s theorieën over stereotype en novelistic characters. Ook worden verschillende opvattingen over homoseksualiteit in romantische komedies meegenomen. Volgens Dennis Allen en Debra Moddelmog ligt heteroseksualiteit als norm ten grondslag van het genre, maar het genre blijft ontwikkelen en Kyle Stevens en Claire Hines tonen aan dat er steeds meer ruimte is voor homoseksualiteit. Ook queerness kan een bron van voldoening zijn. In SINGEL 39 wordt een haast homonormatieve wereld geschetst, terwijl er in CHEZ NOUS toch nog veel negativiteit rondom homoseksualiteit naar voren komt. In beide films blijkt het lastig om geheel te ontdoen van de heteronormativiteit die in het genre van de romantische komedie heerst en een homoseksueel koppel centraal te zetten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2487061
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet stereotype voorbij? Representatie van homoseksualiteit in Chez Nous en Singel 39
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRomantische komedie, Nederlandse film, Representatie, Homoseksualiteit, Stereotype, Richard Dyer, Iconography of gayness, Homo-emancipatie
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record