dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Heuvel, M. van den | |
dc.contributor.author | Waard, J.M. de | |
dc.contributor.author | Legemaate, E. | |
dc.date.accessioned | 2021-08-31T18:00:59Z | |
dc.date.available | 2021-08-31T18:00:59Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41395 | |
dc.description.abstract | 21,4% van de adolescenten (13-17 jaar) in Nederland leidt aan subklinische depressieve symptomen. Deze subklinische depressieve symptomen kunnen leiden tot stress en zijn een belangrijke voorspeller voor een depressieve stoornis. De focus in dit onderzoek lag op deze subklinische depressieve symptomen. Het is belangrijk dat er kennis is over de manier waarop subklinische symptomen geuit kunnen worden zodat ze gesignaleerd kunnen worden en een interventie gestart kan worden. Op deze manier kan een depressie worden voorkomen. Het doel van deze studie was te onderzoeken wat de verschillen in subklinische depressieve symptomen op de totale score en subschalen van de CDI-2 waren wanneer gekeken werd naar leeftijd, sekse, schoolniveau en etniciteit. Hiervoor warden 802 adolescenten geanalyseerd (M leeftijd 14.05, SD=1.84, 28.1% meisjes). De meeste hypothesen werden niet bevestigd, maar de resultaten lieten zien dat er op elk aspect (bijv. leeftijd) wel verschillen waren. Toekomstig onderzoek zal zich meer moeten focussen op individuele behandeling in plaats van een algemeen programma om depressie te herkennen en voorkomen, aangezien elke individu depressie anders kan uiten. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 337641 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Hoe uiten depressieve symptomen zich bij adolescenten met subklinische depressieve symptomen (leeftijd 10-20)? | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Subklinische depressieve symptomen; adolescentie; sekse; etniciteit; schoolniveau; leeftijd; preventie; herkenning | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |