Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPinto, M.
dc.contributor.authorEnsing, M.J.
dc.date.accessioned2021-08-20T18:00:11Z
dc.date.available2021-08-20T18:00:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40989
dc.description.abstractIn het NT2-onderwijs wordt vaak onderwezen middels een combinatie van impliciete en expliciete instructie.Voor optimale leerresultaten op grammaticaal gebied dient deze expliciete instructie toegespitst te zijn op de specifieke grammaticale constructies die als problematisch worden ervaren. Per moedertaal moet in kaart gebracht worden welke fouten NT2-leerders maken en wat de rol van de L1 en de L2-input hierbij is, om zo de expliciete instructie in het NT2-onderwijs te optimaliseren middels een focus op problematische constructies. Dit onderzoek maakt een begin aan het in kaart brengen van problematische constructies voor NT2-leerders met het Arabisch als moedertaal door de woordvolgorde in de ondergeschikte bijzin te onderzoeken. In de Arabische ondergeschikte bijzin wordt de plaatsing van het subject bepaald door de bepaaldheid van dit subject. In het Nederlands is dit niet het geval. Vanuit de resultaten van een aanvaardbaarheidsbeoordelingstaak kan geconcludeerd worden dat de bepaaldheid van het subject geen rol speelt in het begrip van sprekers van het Arabisch van de Nederlandse woordvolgorde in ondergeschikte bijzinnen. In tegenstelling tot de bepaaldheid van het subject, speelt de plaatsing van het werkwoord en het object wel een rol in het begrip van de Nederlandse woordvolgorde voor Arabische NT2-leerders. Dit is te verklaren vanuit het feit dat de L1-regels onvoldoende informatie bieden en vanuit de meerduidige L2-input. Aangezien de bepaaldheid van het onderwerp geen significante rol speelt in het begrip van sprekers van het Arabisch van de Nederlandse woordvolgorde in ondergeschikte bijzinnen, is het niet aan te raden om de bepaaldheid van het onderwerp aan bod te laten komen in de expliciete instructie. De plaatsing van het werkwoord en het object daarentegen speelt wel een significante rol. Het is dan ook aan te raden om in de expliciete grammatica-instructie aandacht te besteden aan dit aspect.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent501471
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet begrip van sprekers van het Arabisch van de Nederlandse woordvolgorde in ondergeschikte bijzinnen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstweedetaalverwerving, learning task, L2-input, L1-regels, NT2-onderwijs
dc.subject.courseuuTaalwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record