Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEttema, D.
dc.contributor.authorMaat, Q.C. de
dc.date.accessioned2021-08-19T18:00:13Z
dc.date.available2021-08-19T18:00:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40963
dc.description.abstractDe gemeente Rotterdam werkt aan de toekomst van de stad: een gezonde stad met een zorgvuldig ingericht mobiliteitssysteem. Dit toekomstbeeld vergt inspanningen ter vermindering van het autogebruik en een hoger aandeel actieve mobiliteit. Daarbij rijst de vraag op welke manier dit bewerkstelligd kan worden. Hierbij is aandacht ontstaan voor het 15-minutenstad concept, dat centraal staat binnen dit onderzoek. In deze thesis is onderzoek gedaan naar in hoeverre het activiteitenpatroon en verplaatsingsgedrag van autogebruikers uit de Rotterdamse buurten Het Lage Land en Oude Westen passen binnen het 15-minutenstad concept. Achttien kwalitatieve diepte-interviews vormen de belangrijkste onderzoeksmethode binnen dit onderzoek. Interviews met autogebruikers uit de genoemde Rotterdamse buurten. Op deze manier is inzicht verkregen in het activiteitenpatroon, de motivaties voor het verplaatsingsgedrag en de houding ten opzichte van het 15-minutenstad concept. De focus binnen dit onderzoek ligt bewust op autogebruikers. Uit dit onderzoek blijkt dat de Rotterdamse buurten Het Lage Land en Oude Westen op basis van het voorzieningenaanbod voldoen aan de vereisten van het 15-minutenstad concept. Bewoners uit beide buurten maken hoofdzakelijk gebruik van voorzieningen binnen de eigen buurt, naar deze voorzieningen wordt grotendeels gefietst en gelopen. De meeste respondenten blijken zo veel mogelijk binnen de eigen buurt fietsend of lopend te (willen) doen. Het op peil houden van het voorzieningenaanbod binnen de 15-minutenstad blijkt van belang voor het reguleren van het huidige aandeel fiets- en loopverplaatsingen. Desondanks zorgen sommige activiteiten voor verplaatsingen naar buiten de fictieve grenzen van de 15-minutenstad. Deze verdere verplaatsingen worden vooral per auto en openbaar vervoer gemaakt. Hierin zijn bewoners uit Het Lage Land sneller geneigd en genoodzaakt de eigen buurt te verlaten voor activiteiten, in vergelijking met bewoners uit het Oude Westen. Dit komt doordat Het Lage Land een minder compleet en divers voorzieningenaanbod heeft. Dit betekent allerminst dat Het Lage Land niet past binnen de gedachte van het 15-minutenstad concept. In beide buurten zijn de bewoners namelijk over het algemeen zeer tevreden over hun buurt en het bijbehorende voorzieningenaanbod. Vooral de bewustwording dat de eigen buurt al lijkt te voldoen aan het 15-minutenstad concept stemt tot tevredenheid. Tot slot toont de Covid-19 pandemie aan dat de 15-minutenstad nooit af is en het concept flexibel moet zijn.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2190257
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInzet op 15-minutenstad voor regulering actieve mobiliteit
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmobiliteit; 15-minutenstad; actieve mobiliteit; fietsen; lopen; nabijheid; Rotterdam; auto; activiteiten; verplaatsingen
dc.subject.courseuuHuman Geography


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record