Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKleijn, S.
dc.contributor.authorLinthorst, O.R.N.
dc.date.accessioned2021-08-17T18:00:10Z
dc.date.available2021-08-17T18:00:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40902
dc.description.abstractIn onze moderne en digitale samenleving kan iedereen makkelijk informatie vergaren en verspreiden. Daarbij negeren lezers vaak broninformatie en nemen ze verkeerde beslissingen over de betrouwbaarheid van bronnen (Bråten, Strømsø, & Andreassen, 2016). In dit onderzoek staat het proces van sourcing onder jongeren centraal. Sourcing is het proces van het beoordelen van de betrouwbaarheid van een tekst en het hierbij gebruiken van bronkenmerken (Bråten, Strømsø, & Britt, 2009). Eén van de belangrijkste bronkenmerken die een rol speelt bij het beoordelen van deze betrouwbaarheid is expertise (Goldberg & Hartwick, 1990). Naarmate de bron meer expertise heeft zal men vanwege het autoriteitsprincipe (Cialdini, 2001) meer geneigd zijn te luisteren en de informatie aan te nemen en te onthouden. Het is te verwachten dat het autoriteitsprincipe voornamelijk opgaat voor mensen die autoriteitsgevoelig zijn. De onderzoeksvraag luidt: ‘beïnvloedt autoriteitsgevoeligheid bij jongeren het proces van sourcing bij bronnen met verschillende expertise niveaus? ’. In een experiment in de vorm van een vragenlijst onder 78 jongeren werd allereerst van alle participanten de autoriteitsgevoeligheid gemeten. Daarna kregen 37 participanten een tekst te zien van een auteur met veel expertise (conditie 1) en de andere 41 participanten kregen dezelfde tekst te zien alleen de auteur had minder expertise (conditie 2), vervolgens beantwoordden ze een aantal vragen. De resultaten lieten zien dat expertise van de bron weinig invloed heeft op het proces van sourcing. Autoriteitsgevoeligheid had wel invloed op het proces van sourcing: wanneer men lager scoorde op autoriteitsgevoeligheid was men meer geneigd de informatie aan te nemen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent578945
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBeïnvloedt autoriteitsgevoeligheid bij jongeren het proces van sourcing bij bronnen met verschillende expertise niveaus?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record