Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLoos, Prof. dr. E.F.
dc.contributor.authorGhosh, N.
dc.date.accessioned2021-08-13T18:00:50Z
dc.date.available2021-08-13T18:00:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40840
dc.description.abstractSamenvatting Deze scriptie is het resultaat van een kwalitatief explorerend onderzoek naar de manier waarop internationale muzikanten hun cultureel ondernemerschap in het huidige digitale tijdperk vormgeven. Het doel van dit onderzoek was om inzicht te krijgen op welke manieren ze hun eigen werk produceren en verspreiden en daarmee invulling geven aan hun cultureel ondernemerschap. Dit heb ik gedaan aan de hand een kwalitatief onderzoek, waarbij ik semi-gestructureerde interviews heb afgenomen met 17 muzikanten die zeer actief zijn op Web 2.0. Deze respondenten zijn geselecteerd op basis van purposive selection, een steekproeftechniek waarbij de onderzoeker afgaat op zijn of haar eigen oordeel bij het kiezen van de deelnemers (Tongco, 2007). Aangezien “Web 2.0” een te groot concept was om eenduidig te analyseren (O’reilly, 2005) had ik besloten om het concept uit te splitsen naar vier karakteristieken die in mijn literatuurreview zijn toegelicht. Deze waren: self-disclosure, mediarijkheid, imago-vorming, en contact maken met anderen. Deze kenmerken heb ik, net als de vijf karakteristieken van Klamer (2011), betrokken bij de creatie van de semi-gestructureerde vragenlijst. Binnen dit onderzoek nam ik de rol in van wetenschapper, maar ik behoor tot de groep die ik onderzoek omdat ik zelf een muzikant ben. Om deze reden heb ik zoveel mogelijk geprobeerd om een balans te vinden tussen betrokkenheid en distantie. Tijdens het afnemen van de interviews heb ik rekening gehouden met het belang om mijzelf als onderzoeker zoveel mogelijk te distantiëren van het geconstrueerde narratief en legde ik de focus vooral op de verhalen van de respondenten (Gertsen & Søderberg, 2011; Riessman, 1993). De volgende hoofdvraag stond centraal in dit onderzoek: “Hoe kunnen muzikanten hun cultureel ondernemerschap in het digitale tijdperk vormgeven?” Uit het onderzoek is gebleken dat er binnen de literatuur vijf karakteristieken zijn van cultureel ondernemerschap worden onderscheiden. Deze waren: Oplettendheid, creativiteit, overtuigendheid, passie, en zelfverzekerdheid (Klamer, 2011). Daarbovenop zijn er uit het onderzoek twee aanvullende hoofddimensies gevonden. De eerste is “Doorzettingsvermogen”. Muzikanten vinden het tegenwoordig niet altijd leuk om een ondernemer te zijn en zien veel tegenslagen waardoor ze hard moeten werken. De tweede nieuw gevonden dimensie aan cultureel ondernemerschap is “Leiderschap”. Bijna alle respondenten gaven aan dat het belangrijk is voor een cultureel ondernemer om de leiding te kunnen nemen over je eigen carrière. Een opmerkelijke bevinding was dat platenmaatschappijen in een online format voortbestaan en dat veel muzikanten daar zeer afhankelijk van zijn. Opmerkelijk was dat er voor een paar karakteristieken nieuwe subdimensies zijn gevonden. Bij de dimensie “creativiteit” zagen een paar respondenten een tweestrijd tussen het produceren van culturele producten uit eigen creativiteit en het willen behalen van commercieel succes op creatieve manieren. Dit onderscheid tussen de soorten creativiteit was vooralsnog niet besproken in de literatuur. Een andere subdimensie van “persuasie” was zelfbewustzijn, omdat uit de antwoorden is gebleken dat cultureel ondernemers het belangrijk vonden om zelfkennis te hebben. Bij het karakteristiek motivatie was “afhankelijke motivatie” een subdimensie, waarmee gerefereerd wordt naar het fenomeen waarbij de positieve feedback van andere mensen de passie van muzikanten versterkt. De respondenten noemden ook “Doorslaan” als bijkomstige dimensie, omdat het voor veel muzikanten moeilijk is om afstand te kunnen houden van het eigen project. Ze blijven er namelijk voortdurend aan denken. Bij de dimensie “zelfverzekerdheid” noemden veel respondenten de nieuwe subdimensie “Hoogmoedigheid”, waarmee wordt bedoeld dat te veel positieve feedback kan leiden tot arrogantie. Een andere bevinding uit de resultaten is dat muzikanten Web 2.0 vooral gebruiken om hun eigen identiteit vorm te geven, hun muziek te delen om hun “social presence” te versterken, en graag contact maken met andere muzikanten door middel van direct messages, hashtags en telefonisch contact. Muzikanten zien dus voordelige aspecten aan de mogelijkheden van Web 2.0 waarmee ze contact kunnen maken met hun fans, hun muziek kunnen promoten, en nieuwe muziekprojecten kunnen bewerkstelligen. Nadelen aan social media zien zij ook, namelijk dat het zeer verslavend en tijdconsumerend is.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1381445
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOndernemen met muziek: een kwalitatief explorerend onderzoek naar muzikanten en de rol van Web 2.0 bij de invulling van hun cultureel ondernemerschap.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscultureel ondernemerschap, muziek, management, ondernemerschap, Web 2.0, muzikanten, kwalitatief explorerend onderzoek
dc.subject.courseuuCommunicatie, beleid en management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record