Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorScheffers-van Schayck, T.
dc.contributor.advisorHaan, A. de
dc.contributor.authorYassine, D.M.M.A.
dc.date.accessioned2021-08-13T18:00:30Z
dc.date.available2021-08-13T18:00:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40797
dc.description.abstractEngels: This mixed-method study explores how Moroccan-Dutch Muslim youngsters (18-25 years old) give meaning to their religious identity and how this might influence their sense of belonging to the Netherlands. For the quantitative study, data was collected during online surveys amongst 134 youngsters with an average age of 20.47 (SD = 2.26). And the data for the qualitative study was collected via semi-structured interviews with 15 youngsters with an average age of 22.60 (SD = 2.35). A correlation was performed for the quantitative part, while thematic analysis was used to interpret the interviews. The quantitative results indicated that religious identity is positively, but weakly, correlated to sense of belonging. This was also supported by the qualitative study, showing that Muslim youngsters place great importance to their religion, while they also feel belonged to Dutch society. At the same time, however, belonging does not always go without any challenges. Youngsters mentioned that as Muslims, they sometimes feel the need to prove themselves as valid members of Dutch society and that they are faced with tackling challenges based on their existing levels of their religion. Among a few youngsters, these challenges also brings uncertainty about their future in the Netherlands. This study highlights the importance to be aware that Muslim youngsters might face difficulties in feeling belonged and at home and that this does not stem from not wanting to, rather, it often is the result of the missing of acceptance and sensitivity from their fellow nationals. Nederlands: Deze mixed-methode studie onderzoekt hoe Marokkaans-Nederlandse moslimjongeren (18-25 jaar) betekenis geven aan hun religieuze identiteit en hoe dit mogelijk hun gevoel van verbondenheid met Nederland beïnvloed. Voor het kwantitatieve onderzoek zijn gegevens verzameld via online-enquêtes onder 134 jongeren met een gemiddelde leeftijd van 20.47 (SD = 2.26) en de gegevens voor het kwalitatieve onderzoek zijn verzameld via semigestructureerde interviews met 15 jongeren met een gemiddelde leeftijd van 22.60 (SD = 2.35). Voor het kwantitatieve deel is een correlatie uitgevoerd, terwijl voor de interpretatie van de interviews gebruik is gemaakt van thematische analyse. De kwantitatieve resultaten gaven aan dat religieuze identiteit positief, maar zwak, gecorreleerd is met het gevoel van verbondenheid. Dit werd ook ondersteund door het kwalitatieve onderzoek, waaruit bleek dat moslimjongeren veel belang hechten aan hun religie en zich ook verbonden voelen met Nederland. Tegelijkertijd gaat deze verbondenheid niet zonder uitdagingen. Jongeren gaven aan dat ze als moslims soms het gevoel hebben zichzelf te moeten bewijzen als volwaardig lid van de Nederlandse samenleving en dat ze worden geconfronteerd met uitdagingen op basis van hun religie. Bij enkele jongeren zorgen deze uitdagingen ook voor onzekerheden over hun toekomst in Nederland. Deze studie benadrukt het belang om te beseffen dat moslimjongeren moeilijkheden kunnen ondervinden om zich thuis te voelen en dat dit niet voorkomt uit het niet willen, maar eerder het gevolg is van het ontbreken van acceptatie en sensitiviteit van hun landgenoten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent414928
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleReligious identity and sense of belonging in Dutch society: A mixed-method study among Moroccan-Dutch Muslim youngsters in the Netherlands.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsreligious identity; Muslim; Islam; sense of belonging; Moroccan-Dutch.
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record