Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRomijn, B.
dc.contributor.advisorEndendijk, J.
dc.contributor.authorBruijn, D. de
dc.date.accessioned2021-08-13T18:00:26Z
dc.date.available2021-08-13T18:00:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40789
dc.description.abstractOm de onderwijsachterstand te verminderen of te voorkomen, wordt in Breda bij kinderen tussen nul en vier jaar de vroege- en voorschoolse educatie (VVE) ingezet. Recent heeft de gemeente Breda haar manier van toeleiden naar de voorschool veranderd. Met het oog op risicofactoren kijkt dit onderzoek naar het resultaat van de nieuwe manier van toeleiden. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van een mixed-design, waarbij 361 kinderen deelnamen en daarnaast zes professionals zijn geïnterviewd. Er werd verwacht dat bij VVE-traject deel 1 alle risicofactoren even vaak zouden voorkomen, maar dat kinderen gemiddeld wel meer risicofactoren zouden hebben. Bij VVE-traject deel 2 werd juist verwacht dat vooral laag opleidingsniveau van de ouders naar voren zou komen als risicofactor. Tevens werd verwacht dat de kinderen van beide trajecten vooral uit Breda noordoost zouden komen en dat deze kinderen, vergeleken met de rest, gemiddeld meer risicofactoren zouden hebben. Tot slot werd verwacht dat de professionals positief zouden zijn over de nieuwe manier van toeleiden. Uit dit onderzoek kwam dat bij zowel deel 1 als deel 2 de risicofactor ‘opleiding’ het vaakst werd geregistreerd. Bovendien bleek dat de kinderen in deel 1 gemiddeld meer risicofactoren hebben dan in deel 2. Ook bleek dat de meeste kinderen niet uit Breda noordoost kwamen, maar uit Breda zuidwest. Daarnaast hadden de kinderen in alle kwadranten hadden ongeveer evenveel risicofactoren. Over het algemeen zijn de professionals erg enthousiast over de nieuwe manier van toeleiden. De conclusie is daarom da
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent584260
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe toeleiding naar de voorschool: hoe gaat het nu?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVVE; onderwijsachterstand; peuters; Breda; toeleiden
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record