dc.description.abstract | In deze scriptie wordt onderzocht of een eliminatief materialistische positie aannemelijk is in een verklaring van zelfbewustzijn. Daartoe wordt met behulp van het theoretische raamwerk van Wilfrid Sellars eerst licht geworpen op het conflict wat heerst tussen neurowetenschappelijke en filosofische verklaringen van zelfbewustzijn. Vanuit Sellars’ dichotomie tussen het manifeste en het wetenschappelijke beeld van de mens-in-de-wereld wordt de rivaliteit geschetst tussen beide verklaringen die een integratief begrip van zelfbewustzijn in de weg staat. Vervolgens wordt de focus gelegd op right-wing Sellars aanhangers, waaronder Paul en Patricia Churchland, die een eliminatief materialistische positie verdedigen in het licht van dit debat. Aansluitend wordt vanuit drie filosofische posities een kritische respons gegeven op de mogelijkheid van een eliminatief materialistische conceptie van zelfbewustzijn. Allereerst wordt betoog dat volkspsychologische noties die gepaard vaan met zelfbewustzijn, zoals introspectie en immunity to error through misidentification, niet kunnen worden beschreven in de neurowetenschappen. De eliminativist heeft de mogelijkheid om deze volkspsychologische noties ofwel te ontkennen, ofwel ze in te bedden in de neurowetenschappen. Daarna zal worden betoogd dat beide posities onhoudbaar zijn. Daaropvolgend wordt door middel van Thomas Nagel’s filosofische raamwerk beargumenteerd dat de subjectieve ‘ik-ervaring’ problematisch is voor de eliminatief materialist. Als gevolg daarvan wordt de eliminatief materialist wederom geconfronteerd met het ofwel ontkennen van een dergelijke notie, ofwel deze in te bedden in de neurowetenschappen. In het derde hoofdstuk wordt een poging gedaan tot het laatstgenoemde door de definiëring van zelfbewustzijn als bodily awareness. Daartoe wordt betoogt dat deze eliminatief materialistische respons geen sluitende verklaring geeft voor wat zelfbewustzijn is. Concluderend wordt gesteld dat de eliminatief materialist voor de uitdaging staat om een respons te geven op de geschetste problematiek. Voordat een fysieke theorie van zelfbewustzijn kan worden overwogen moet de eliminatief materialist ofwel overtuigend neurowetenschappelijk onderzoek leveren, ofwel een nieuw kader van begrippen moeten formuleren waarmee subjectieve noties in objectieve termen kunnen worden beschreven. Tot dan toe blijft een eliminatief materialistische positie onvoldoende voor een integratieve verklaring van zelfbewustzijn. | |