Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPrakken, H.
dc.contributor.authorStessen, K.M.C.
dc.date.accessioned2021-08-09T18:00:10Z
dc.date.available2021-08-09T18:00:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40634
dc.description.abstractIn deze scriptie bespreek ik vier onderzoeken die een kunstmatige intelligentie (AI) hebben ontworpen die zelfstandig in staat is om het bordspel Risk te spelen. Risk is een oorlogsspel met als hoofddoel: alle landen op het speelbord veroveren. De onderzoeksvraag die ik in deze scriptie ga beantwoorden is: Wat is de beste aanpak voor het ontwikkelen van een kunstmatige intelligentie voor het spel Risk? De onderzoeken die ik in deze scriptie bespreek hebben allemaal gebruik gemaakt van een andere methode om een AI te ontwikkelen. Deze manieren zijn: heuristieken, netwerken en aanvalsheuristieken, multi-agent systems en temporal difference learning. Om de onderzoeken met elkaar te vergelijken heb ik gekeken naar de resultaten die elke AI behaald heeft en de omgang met bepaalde tactieken die een speler kunnen helpen om Risk te winnen. Door de verschillende manieren waarop Risk geïmplementeerd is en de AI’s geëvalueerd zijn in de onderzoeken die ik bespreek is het niet makkelijk om een eenduidig antwoord te geven op de onderzoeksvraag. Verder onderzoek zal nodig zijn om aan te kunnen geven wat de beste aanpak is voor het ontwerpen van een AI die Risk kan spelen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent410894
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVergelijken van verschillende onderzoeken naar het ontwerpen van een kunstmatige intelligentie die in staat is om het bordspel Risk te spelen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordskunstmatige intelligentie, Risk
dc.subject.courseuuKunstmatige Intelligentie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record