Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWijnroks, A.
dc.contributor.advisorDouma, J.
dc.contributor.authorOude Hengel, L.T.M.
dc.date.accessioned2018-12-07T18:01:05Z
dc.date.available2018-12-07T18:01:05Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40588
dc.description.abstractDoel Het doel van dit onderzoek was om meer inzicht te krijgen in de verschillen in gedrag in verschillende sociale situaties en in taakoriëntatie tussen verlegen en niet-verlegen peuters. Methode Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van een selecte steekproef van 29 verlegen en 82 niet-verlegen peuters. Het gedrag van deze kinderen in een klassensituatie is geobserveerd middels de Preschool Classroom Behavioral Observation System (PCBOS, Wijnroks, 2015) op een voorschoolse instelling. Resultaten In overeenstemming met de bestaande literatuur, toonden verlegen peuters significant minder zelfvertrouwen. In tegenstelling tot de bestaande literatuur verschilden verlegen en niet-verlegen peuters niet van elkaar op taakgerichtheid. Verlegen peuters namen minder het initiatief om te communiceren met pedagogisch medewerkers en met peers, maar qua conflicten met pedagogisch medewerkers of met peers verschilden ze niet van elkaar. Ten slotte zijn verlegen peuters wel afstandelijker en minder geïnteresseerd in pedagogisch medewerkers. Een specifiek effect van geslacht werd gevonden: verlegen meisjes hadden meer conflicten met pedagogisch medewerkers, wat betekent dat zij in meerdere mate weerstand, boosheid en negativiteit tonen in het contact, dan niet-verlegen meisjes. Leeftijd had geen invloed op de verschillende dimensies. Conclusie Verlegen peuters hebben minder zelfvertrouwen en communiceren minder met pedagogisch medewerkers en peers. Op taakoriëntatie verschillen ze niet van elkaar. Verlegen meisjes communiceren minder met pedagogisch medewerkers en hebben vaker conflicten. De resultaten van huidig onderzoek bieden kennis voor het inzetten van interventies gericht op zelfvertrouwen en communicatieve vaardigheden bij peuters.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent383040
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleZijn gedragsmatig geremde peuters echt verlegen in elke situatie?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordssociale situaties, taakgerichtheid, verlegen peuters, niet-verlegen peuters
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record