dc.description.abstract | Recently, the use of After School Care (ASC) in the Netherlands has risen exponentially and so did attention for this type of childcare. The focus is shifting from an economical function of ASC to more pedagogical and social-cultural functions. High quality ASC facilities provide potentially valuable environments for children to develop. Therefore, it is essential to discover which factors influence ASC quality and how these mechanisms work. Based on current social and political debates on equal opportunities, this mixed methods research examined the role of cultural and linguistic diversity in ASC, using correlations, regressions, document analysis and interviews. The results show that current ASC child populations are not very culturally diverse and levels of attention for diversity policy and practices strongly depends on the population. Also, diversity policy did not significantly relate to educative or emotional quality. Interviews showed good practice examples but also uncovered starting points for improvement. Lastly, communication with parents seems to be a strength of ASC. To conclude, ASC has shown once again to be a unique type of childcare because of its nature and target group that deserves to be recognized as such. It is important to invest in research and policy improvements to ensure the socio-cultural contribution of ASC.
Samenvatting
Zowel het gebruik van de buitenschoolse opvang (BSO) in Nederland als de aandacht voor dit opvangtype neemt de laatste jaren gestaag toe. De focus verschuift van een economische functie naar meer pedagogische en maatschappelijke functies van de BSO. De BSO is een potentieel waardevolle ontwikkelomgeving voor kinderen, mits voorzieningen van hoge kwaliteit zijn. Het is daarom belangrijk te achterhalen welke factoren kwaliteit beïnvloeden en hoe deze mechanismen werken. Gezien het huidige maatschappelijke en politieke discours in het kader van gelijke kansen, gaat dit onderzoek in op de rol van culturele en talige diversiteit op de BSO. Deze mixed methods studie gebruikte correlaties, regressieanalyses, documentanalyses en interviews. Het onderzoek toonde aan dat er momenteel weinig kinderen met diverse culturele achtergrond op de BSO zitten. Ook blijkt de mate van aandacht voor diversiteitaspecten sterk afhankelijk te zijn van de populatie. Diversiteitsbeleid houdt volgens het onderzoek geen verband met emotionele of educatieve kwaliteit. De interviews laten naast enkele good practice voorbeelden zien dat er nog winst te behalen is omtrent diversiteit op de BSO. Wel lijkt communicatie met cultureel diverse ouders één van de sterke punten van de BSO te zijn. Tenslotte wordt wederom duidelijk dat de BSO een wezenlijk andere setting is met eigen mogelijkheden, struikelblokken en eigenschappen. | |